Abstract: Trafikverket arbetar med ett program för nya höghastighetsjärnvägar Stockholm – Göteborg/Malmö som bedrivs i nära samarbete med Sverigeförhandlingen. Det behöver klaras ut ett antal frågor gällande sidofunktioner kopplat till nya höghastighetsjärnvägar, men det saknas idag kunskap för hur dessa sidofunktioner ska fungera för nya höghastighetsjärnvägar. Under hösten 2015 har det tagits fram en förstudie för Mälardalen och Östergötland och en metodik, där det har gjorts intervjuer med berörda trafikoperatörer och andra intressenter. I förstudien har det med utgångspunkt från trafikuppläggen gjorts en bedömning av fordonsbehov och uppställningsbehov. Nästa steg blir ett större arbete som utgör ett kunskapsunderlag gällande lokalisering och utformning av sidofunktioner för höghastighetsjärnvägar inom hela nätet Stockholm – Göteborg/Malmö. Det är denna del som är aktuell som Foi. I nästa steg fördjupas analyserna av fordonsbehov dels genom att optimera vändtider och dels genom att studera hur underhållet kommer att utvecklas i framtiden mot mer tillståndsbaserat. För att få en bättre bild av vilken verkstadskapacitet som krävs kommer det också att göras en analys göras av hur tiden för underhåll kan reduceras genom att slitage och fel ständigt följs och rapporteras direkt till verkstaden. Motsvarande gäller för serviceåtgärder och där studeras även möjligheterna att göra serviceåtgärder vid korta trafikuppehåll.Abstract: The Swedish Transport Administration is working on a program for new high-speed rail Stockholm - Göteborg /Malmö conducted in close cooperation with Sweden Negotiation. It needs to be clarified a number of issues regarding side functionality coupled with new High-speed rails, but there is currently no knowledge of how these side functions to work for the new High-speed rails. In the autumn 2015 a feasibility study for Mälardalen and Östergötland and a methodology has been produced. In these feasibility study, interviews with relevant operators and other stakeholders has been done. In the preliminary study, it has been the basis of the traffic lay-ups made an assessment of the vehicle's needs and installation requirements. The next step will be a larger work constitutes a knowledge base concerning the location and design of the side features High-speed rail throughout the network Stockholm - Gothenburg/Malmo. In the next step deepens the analysis of vehicle needs and by optimizing turnaround times and partly by studying how the maintenance will be developed in the future to more condition-based. To get a better idea of what the engineering capabilities required, there will also be an analysis of how the maintenance time can be reduced by wear and failure constantly monitored and reported directly to the workshop. The same applies to servicing and where also studied the possibilities of servicing at short traffic interruption.