VTI National Transport Research Database

SPRIDA: Förstudie om metoder för att mäta spridningseffekter av störningshändelser i tågtrafiken (SPRIDA: Pilot study on methods for measuring the spillover effects of disturbance events in the railway system)

  • Joborn, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-01-30 -- 2016-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/109657
Subject(s): Abstract: Tågtrafiken har ökat kraftigt de senaste 25 åren och aldrig tidigare har trafiken på järnvägen varit så omfattande som nu. Detta har bidragit till ett stundtals högt kapacitetsutnyttjande, som i sin tur medfört återkommande förseningar och kapacitetsbegränsningar på vissa sträckor under vissa tider på dygnet. Efterfrågan av transporter på järnväg ökar och punktligheten är en viktig faktor för järnvägens förtroende. En viktig utmaning är därför att tillgodose samhällets krav på punktliga resor och transporter i ett hårt belastat järnvägsnät. Genom att förutsäga spridningseffekter av primära störningshändelser kan hanteringen för felavhjälpning effektiviseras och störningskonsekvenserna minimeras. En mer effektiv hantering av uppkomna störningar kan påverka punktligheten positivt och spara stora kostnader för samhället. Projektets övergripande och långsiktiga mål är att utveckla metoder för att förutsäga den genomsnittliga spridningseffekten för ett urval specifika störningshändelser och därigenom stötta trafikledningen med verktyg för snabbare felavhjälpning och minimering av spridningseffekter. Huvudstudien avser att utreda förutsättningar för att, med hjälp av matematiska metoder, kunna analysera hur primära störningar sprider sig i systemet och orsakar följdeffekter. Den här ansökan avser en förstudie med syftet att undersöka huvudstudiens genomförbarhet och lämplig metod för den. Förstudien kan delas upp i följande huvudsakliga aktiviteter: intervjuer, litteraturstudie och fallstudie. Fallstudien innebär en djupare analys av ett urval störningshändelser för ett specifikt stråk och en specifik tidsperiod. Valet av felhändelser och geografisk avgränsning för fallstudien avgörs utifrån det som kommer fram i intervjuerna med bl.a. Trafikverkets trafikledare, trafikplanerare och deltagare i projektet Nationell tågledning, NTL. Intervjuerna ska belysa hur primära störningshändelser hanteras i nuläget och vilka önskemål om förbättringar som finns.Abstract: Rail traffic has increased substantially over the last 25 years and never before has the traffic on the railroad been as extensive as now. This has contributed to a sometimes high capacity utilization, which in turn lead to repeated delays and capacity constraints on certain routes at certain times of the day. Demand for rail transport is increasing and punctuality is an important factor for the railway. An important challenge is to meet society's demands for timely travel and transport in a congested network. By predicting the spillover of the primary disturbance events, the treatment for troubleshooting efficiency and noise impacts are minimized. A more effective management of resulting disorders can affect punctuality positively and save significant costs on society. The project's overall long-term goal is to develop methods for predicting the average scattering effect for a sample-specific interference events and thereby support traffic management with tools for faster troubleshooting and minimize contagion. The main study intends to investigate the conditions for, using mathematical methods to analyze how primary disturbance spreading in the system and cause secondary effects. This application relates to a feasibility study aimed to investigate the main study the feasibility and suitable method for it. The feasibility study can be divided into the following main activities: interviews, literature review and case study. The case study involves a deeper analysis of a sample interference events for a specific string and a specific time period. The choice of error events and the geographical boundaries of the case study will be determined on what emerges in interviews with, among others Transport Administration dispatchers, traffic planners and participants in the project National train control, NTL. The interviews will highlight how the primary disturbance events are handled at present and which requests for enhancements available.
Item type: