VTI National Transport Research Database

SPRIDA: Förstudie om metoder för att mäta spridningseffekter av störningshändelser i tågtrafiken (SPRIDA: Pilot study on methods for measuring the spillover effects of disturbance events in the railway system)

  • Joborn, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-01-30 -- 2016-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/109656
Subject(s): Abstract: Tågtrafiken har ökat kraftigt de senaste 25 åren och aldrig tidigare har trafiken på järnvägen varit så omfattande som nu. Detta har bidragit till ett stundtals högt kapacitetsutnyttjande, som i sin tur medfört återkommande förseningar och kapacitetsbegränsningar på vissa sträckor under vissa tider på dygnet. Efterfrågan av transporter på järnväg ökar och punktligheten är en viktig faktor för järnvägens förtroende. En viktig utmaning är därför att tillgodose samhällets krav på punktliga resor och transporter i ett hårt belastat järnvägsnät. Genom att förutsäga spridningseffekter av primära störningshändelser kan hanteringen för felavhjälpning effektiviseras och störningskonsekvenserna minimeras. En mer effektiv hantering av uppkomna störningar kan påverka punktligheten positivt och spara stora kostnader för samhället. Projektets övergripande och långsiktiga mål är att utveckla metoder för att förutsäga den genomsnittliga spridningseffekten för ett urval specifika störningshändelser och därigenom stötta trafikledningen med verktyg för snabbare felavhjälpning och minimering av spridningseffekter. Projektet är en förstudie med syftet att undersöka huvudstudiens genomförbarhet och lämplig metod för den. Förstudien kan delas upp i följande huvudsakliga aktiviteter: intervjuer, litteraturstudie och fallstudie. Fallstudien innebär en djupare analys av ett urval störningshändelser för ett specifikt stråk och en specifik tidsperiod. Valet av felhändelser och geografisk avgränsning för fallstudien avgörs utifrån det som kommer fram i intervjuerna med bl.a. Trafikverkets trafikledare, trafikplanerare och deltagare i projektet Nationell tågledning, NTL. Intervjuerna ska belysa hur primära störningshändelser hanteras i nuläget och vilka önskemål om förbättringar som finns.Abstract: Rail traffic has increased substantially over the last 25 years and the railroad traffic has never been as extensive as now. This has contributed to a sometimes high capacity utilization, which in turn has led to repeated delays and capacity constraints on certain routes at certain times of the day. The demand for rail transport is increasing and punctuality is a crucial factor for the railway. An important challenge is to meet society's demands for timely travel and transport in a congested network. By predicting the scattering effects of primary disturbance, the corrective maintenance can be more efficient and the impacts of disturbance can be minimized. A more effective management of primary disturbances can affect punctuality positively and save significant costs to society. The project's overall long-term goal is to develop methods to predict the average scattering effect for a sample of specific disturbance events and thereby support traffic management with tools for faster corrective maintenance and tools to minimize contagion. The project is a pilot study aimed to investigate the feasibility and suitable methods for a main study. The pilot study can be divided into the following main activities: interviews, literature review and case study. The case study involves a deeper analysis of a sample disturbance events for a specific location and a specific time period. The choice of disturbance events and the geographical boundaries of the case study will be determined after interviews with dispatchers, traffic planners and participants in the project "National Train Control", NTL. The interviews will highlight how primary disturbance events are handled at present and identify requests for improvements.
Item type: