Abstract: Projektets syfte är att undersöka vilka möjligheter som finns att nyttja olika finansieringskällor på innovativa sätt. Detta kommer att studeras inom ramen för en effektiv infrastrukturplanering baserad på ett samhällsekonomiskt synsätt. En viktig del av arbetet är att undersöka möjligheterna att använda nya finansieringslösningar som ett instrument för förbättrad effektivitet i infrastrukturplaneringen och framför allt i byggandet av infrastrukturprojekt.
Forskargruppen har en stark koppling både till forskarsamhället och till policyaktörer inom trafikverk och andra myndigheter liksom till Näringsdepartementet. Detta borgar för att resultaten kommer till användning. Delaktighet i projekt finansierade av EU-kommissionen innebär också att det finns kanaler för att sprida forskninsresultaten till europeiska policyaktörer. En vision är att projektet skapar en tydlig rekommendation kring hur ny finansiering av transportinfrastruktur kan ske inom ramen för ett samhällsekonomiskt synsätt. Ett angränsande projekt, Catrin, har finansiering från Banverket och EU-kommissionen.Abstract: The project will be dealing with alternative approaches to infrastructure funding. Financial aspects will be analysed within the framework of a broader infrastructure planning perspective which seeks to establish efficient investment policies. The possibility to use Public-Private Partnerships as a means for enhancing cost efficiency will be one focus of the work.
The research team has a strong link to both the scientific community and to policy makers in the national ministry as well as ain relevant government agencies. This means that there are direct links for communicating results directly with those most concerned. A closely related project, Catrin, is financed by the National Rail Administration and the EU commission.