National Transport Library Research Database

Säkerhet vid användning - kravställande för skyddsanordningar (Requirements for safety barriers)

  • Eriksson, Olle
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-12-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/107935
Subject(s): Abstract: Transportstyrelsen har sedan 2013 bemyndigande enligt Plan- och byggförordningen, PBF, (2011:338) att föreskriva om tekniska egenskapskrav för vägar och gator. Inom ramen för det regelutvecklingsarbete som följer av detta bemyndigande behöver krav på ”Säkerhet vid användning” kopplat till vägutrustning analyseras, konsekvensutredas och beslutas. För att leverera relevanta och väl avvägda krav och kravnivåer i de kommande föreskrifterna måste ny kunskap tas fram som underlag för den tillhörande konsekvensutredning som är lagstadgad enligt förordning (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning. Idag gäller Trafikverkets föreskrifter (VVFS 2003:140) om tekniska egenskapskrav vid byggande på väg/gata. Dessa kommer att upphävas i samband med att Transportstyrelsens föreskrifter om tekniska egenskapskrav träder i kraft. I befintlig föreskriftstext står idag att mitt- och sidoräcken ska dimensioneras för personbil. Det är också vad väghållarna ofta gör idag, oavsett vägtyp, trafikmängd och hastighet. Man har med det kravet bland de lägsta kraven på kapacitetsklass i hela EU. Trafikverket är en stor aktör på marknaden när det gäller investering och underhåll av räcken i Sverige. I dagsläget beskriver Trafikverket krav på räcken i ”Krav för vägars och gators utformning” (Trafikverkets publikation 2015:086) samt i tillhörande ”Råd för vägars och gators utformning” (Trafikverkets publikation 2015:087). I dag gäller även Vägutrustning 94 (VV publikation 1993:61) som ännu inte ersatts av något nytt kravdokument. Trafikverkets uppgift är att leverera största möjliga samhällsnytta utifrån det transportpolitiska målet och behöver då ha krav som bidrar till det. Det innebär att räcken används endast där de behövs och att rätt räcke används på rätt plats utifrån en på Trafikverkets uppdrag grundad helhetssyn och ett livscykelperspektiv. Väl avvägda krav på skyddsanordningar är av stor vikt för säkerheten vid användning av väg/gata. För att erhålla ett tillräckligt bra underlag för kommande kravställande behöver ny kunskap tas fram. Trafikverket och Transportstyrelsen ser möjligheter att tillsammans ta fram underlag för att på rätt nivå styra med krav som leder till att myndigheterna når sina mål. Detta FOI-uppdrag ska ses som en del i detta arbete. Projektet omfattar räcken på väg, gata och bro samt i tunnel. Resultatrapporten ska innehålla en analys av befintliga krav, förslag till eventuellt framtida kravställande och sammanställning av för- och nackdelar av detta (dvs. konsekvenser). Rapporten ska innehålla förslag på tillhörighet av kraven, dvs vilka krav bör hänföras till föreskriftkrav och vilka krav bör hänföras och hanteras som byggherrekrav. Kraven ska också delas upp i krav vid nybyggnad och krav att tillämpas på befintliga vägar och gator. Följande frågor ska besvaras/utredas: * När ska räcke användas (och hur långt behöver det vara förbi t.ex. oeftergivliga föremål eller vid djupt vatten i säkerhetszonen); * Vilken kapacitetsklass för räcken ska användas (ska räcken dimensioneras för personbil, buss eller lastbil), beroende på tex vägens/gatans typ, hastighet, ÅDT och omgivning. Som grund i detta ska en statistisk studie för att analysera överrisken för dödsolyckor respektive allvarliga olyckor med tung trafik på mittseparerade vägar utföras. • Vilka ytterligare krav ska ställas på räcken utifrån olika trafikantslag på olika platser. (gång- och cykel, moped, motorcykel, personbil, buss, lastbil) • Vilka krav ska ställas på räckesändar (t.ex. utvinkling, energiupptagande eller neddoppning), beroende av vägens/gatans hastighet. • Hur kan räcken som skydd för tredje man kravställas vid eventuell påkörning av tunga fordon, speciellt med farligt gods. (tex skolgård, vattenskyddsobjekt, järnväg). Är säkerhetszonen lämplig att använda i detta sammanhang eller bör ett annat mått tex säkerhetsavstånd införas? • Hur ställs krav så att räckens funktionalitet bibehålls under dess livslängd. • Hur kan krav på räcken ställas så att störningar för trafikanter per (fordons)km väg minimeras.
Item type: