National Transport Library Research Database

Pragge 2 (Pragge 2)

  • Aronsson, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-12-01 -- 2016-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/102676
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket och branschen ser ett förändrat behov av rangering inom de närmaste 30 åren, från en situation där rangering har varit en vital del av godstågsproduktionen till en situation där rangerbangårdarna förväntas få en mer multifunktionell roll. Behoven av godstransporter har i ett 100-årsperspektiv sett förhållandevis lika ut och förändringarna skett över längre tid men nu har situationen skärpts med snabbare ändringar i flöden, krav på större dynamik samt inte minst en avreglering av transportmarknaden på järnväg. Detta ställer helt andra krav på dynamik i användningen av godsbangården. Rangering går i princip till på samma sätt idag som för 100 år sedan medan kombitrafik är ett nyare inslag. Behoven för framtidens godsbangårdar är svårbedömd. En ökad mix av trafik genom godsbangårdarna kan ses i ljuset av förändrad användning av lastbärare och en förändrad godstågsproduktion. Empiriska studier visar att behovet av rangerade vagnar har minskat sedan 1990-talet. En ökad containerisering kan göra att godsbangårdarnas funktion kan förändras på 10-30 års sikt. En (re)investering i ny bangård ställer därför stora krav på anpassningsbarheten av bangården över tid för att den ska vara framtidssäkrad. För rangerbangårdarna i Sverige finns på 20-40 års sikt mycket stora investeringsbehov och det är då av yttersta vikt att bangårdarna blir rätt dimensionerade och flexibelt utformade. En allt viktigare del av rangerbangårdarnas verksamhet är även kombinationen med planväxling och samverkan med kombitrafik. Därför planeras projektet att utvidgas till att även studera hur kapacitet för planväxling och kombihantering kan analyseras och föreslå fortsatta utveckling av sådana metoder. Inom projektet kommer Riksbangården i Hallsberg samt Sävenäs rangerbangård att användas som pilotfall. De båda regionerna förväntas bidra med finiansiering för respektive pilotstudie. En förutsättning för dessa studier är tillgång på data av hög kvalitet. Green Cargo kommer att bidra med historiska data till projektet om data kan frambringas. Data från andra datakällor som t.ex. Opera kan komma att användas om data saknas från Green Cargo. Abstract: Transport Authority and the industry is a changing need of marshalling within the next 30 years, from a situation where shunting has been a vital part of the freight train production to a situation where the hump yards are expected to gain a more multi-functional role. The needs of the freight transport have in a 100-year perspective seen relatively alike and the changes occurred over time, but now the situation has intensified with rapid changes in flows, demands for greater dynamics and, not least deregulation of the transport market by rail. This makes quite different demands on the dynamics of the use of the freight yard. Marshalling is basically the same way today as it was 100 years ago, while intermodal traffic is a newer feature. The needs for future freight rail yards are difficult to predict. An increased mix of traffic through the freight yard area can be seen in the light of changes in the use of load carriers and changes in freight train production. Empirical studies show that the need for rearranged wagons have decreased since the 1990s. Increased containerization can make the freight yard, the function can be changed in 10-30 years' time. A (re) investment in new rail yard therefore place great demands on the adaptability of the yard over time for it to be future-proof. For the marshalling yards in Sweden are 20-40 years ahead very large investment needs and it is then imperative that marshalling yards are amply sized and design flexible. A more important part of hump yard activities are also combination with marshalling without hump and brake automation, and collaboration with intermodal operation. Therefore, the project is planned to be extended to study how the capacity for change of marshalling without hump and brake automation intermodal operation can analyze and propose further development of such methods. Within the project, the National Railway yard in Hallsberg and Sävenäs siding to be used as a pilot case. The two regions are expected to contribute finiansiering for each pilot study. A prerequisite for these studies is the availability of high quality data. Green Cargo will provide historical data to project the data can be produced. Data from other data sources such as Opera may be used if data is missing from the Green Cargo.
Item type: