Abstract: Målet är att förstå: -Hur uppträdet ljusbågarna? - Vart tar de vägen och varför? - Hur lång tid brinner de och varför?
-I vilka fall uppstår ljusbågar generellt? - Med koppling till olika tågtyper? (RC, Traxx och Regina.) - Med koppling till olika typer av skyddssektioner och andra faktorer. - Är det möjligt och eller önskvärt att komplettera befintliga skyddssektioner med en jordad del för att släcka ljusbågar som uppstår? - Hur skulle en sådan anordning kunna se ut och var skulle den placeras? - Påverkar längden på skyddssektioner (eg. antal öppna brytställen och spannlängder) risken för nedrivning vid olika typer av strömavtagarkonfigurationer? - Utredningen ska inte undersöka behovet av skyddssektioner. - Utredningen ska inte undersöka vilken typ av skyddssektions som är ”bäst” eller som är mest lämpa i olika fall. Kunskapen ska användas för att om möjligt anpassa anläggningen i syfte att minska risken att ljusbågar uppstår. Eller för att släcka de ljusbågar som uppstår så snabb som möjligt så de inte skadar kontaktledningen.Abstract: How Occur arcs? - Where Do they go and why? How long they burn and why? - In What cases arise arcs in general?
-With Connection to different types of trains? (RC, Traxx and Regina.) - With Connection to different types of neutral sections and other factors. - Is It possible or desirable to supplement the existing neutral sections a grounded part to extinguish arcs that occur? How would such a device might look like and where would it be located? - Is arcs connected to length of the neutral sections (eg. Number of open switch places and span lengths) the risk of demolition at different types of pantograph configuration? - The inquiry will not examine the need for the neutral sections. - The inquiry will not examine the nature of neutral sections is the "best" or most suitable in different cases. The knowledge should be used if possible to adapt the plant to reduce the risk of arcing occurs. Or for extinguishing the arcs that occur as fast as possible so they do not damage the contact line.