National Transport Library Research Database

Förlåtande asfalt för cykel- och gångbanor (Forgiving asphalt for bike- and pedestrian lanes)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-11-01 -- 2019-11-15 Registration number:
  • Trafikverket 2015/101324
Subject(s): Online resources: Abstract: Mål för projektet: - Minskade skador för cyklister och fotgängare. - Ökat antal cyklister och fotgängare genom induktion och ökad trygghet. - Ökad folkhälsa. - Minskad förbränning av gummi. Svensk projektsammanfattning. Inom RISE ToD projekt finansierat av Vinnova och samarbetspartners, har för första gången vägbeläggningar gjorts stötdämpande. Detta har skett genom inblandning av däckgummi och/eller modifikation av bindemedel. Modellering av cyklistolyckor har visat att stötdämpningen i materialen kan leda till upp till 45% minskade skaderisker vid kollision med asfalten och att en högre gummiinblandning ger större skaderiskminskning. Vidare visar tester av friktion att denna är godkänd enligt existerande krav. En aspekt på projektet är också att gummi har lägre isaffinitet än de mineral den ersätter, vilket är högintressant ur vinterväglagssynpunkt. Många kommuner är intresserade och föreslaget projekt ämnar föra denna idé vidare mot teststräckor i pilotstäder. Bl.a. materialproportionering, materialegenskaper, utläggningsparametrar, komfortstudie och utfall tas upp i detta projekt. I projektkonstellationen ingår representanter för anläggningsbolag (Peab), både laboratorie- och beläggningsdelarna för att täcka in både formulering och utläggning. Vidare ingår bitumenbolag (Total) med expertis inom polymermodifierade bitumen som kan komma att krävas för att maximera adhesion, kohesion och svikt i beläggningsmaterialen. Trafikverket som drivit två fleråriga projekt om gummiinblandning i asfalt för optimering av slitage- och bullerreduktion finns också med bland projektets partners samt Svensk Däckåtervinning AB med expertis kring gummigranualt och företaget Intab som levererar mätutrustning som används för att testa stötdämpning på lekplatser. Projektet kommer att koordineras av SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut som också koordinerat ToD projektet.Abstract: Within RISE ToD project financed by Vinnova and partners, pavement have for the first time been made cushioning. This has been done through the involvement of tire rubber and / or modification of binders. Modeling of cyclist accidents have shown that the shock absorption of the materials can lead to up to 45% reduced risk of injury in a collision with asphalt and a higher rubber involvement provides greater injury risk reduction. Furthermore, tests of friction show adequate levels according to existing requirements. An aspect of the project is that the rubber has lower ice affinity than the mineral it replaces, which is highly interesting from the winter maintenance point of view. Many municipalities are interested and proposed project intends to bring this idea on to test tracks in pilot cities. Material proportioning, material properties, paving parameters, comfort study and outcomes are parameters included in this project. The project constellation includes representatives from a construction company (Peab), both laboratory and coating parts to cover both the formulation and paving. It also includes bitumen companies (Total) with expertise in polymer modified bitumen may be required to maximize adhesion, cohesion and the failure of the coating materials. Trafikverket who has managed two multi-year projects for rubber mixing in asphalt for the optimization of wear and noise reduction are also among the project partners as well as Svensk Däckåtervinning AB with expertise in rubber granules and also Intab delivering measurement equipment used to test shock absorption in playgrounds. The project will be coordinated by SP Technical Research Institute of Sweden who also coordinated ToD project.
Item type: