Abstract: Delar av det svenska vägnätet kan öppnas för 74 tons trafik inom närtid. Men för att inte riskera kort- eller långsiktiga skador på infrastrukturen behöver 74 tonstrafiken kunna följas och kontrolleras. Projektets syfte är att ta fram en kravspecifikation för Intelligent Tillträdes Kontroll ITK för fordon upp till 74 ton på delar av det svenska vägnätet. Tillträdeskontrollen ska i sin första version baseras på egenkontroll. ITK-system kan även komma att användas i samband med eventuella slitageavgifter och kommande EU-krav på vägning av tung trafik. Minst följande storheter ska övervägas; Bruttovikt, Axelvikter, Hastighet, Position, Tidpunkt, Fordonskonfiguration, Föraridentitet Ett kontrollsystem för HCT/74 kommer att bidra till: Minskade överlaster och bättre fordonsstabilitet. Färre bro- och vägrestriktioner. Minskat slitage på infrastrukturen. Bättre hastighetsefterlevnad. Abstract: Parts of the Swedish road network can be opened for 74 tons traffic rather soon. To be sure of no short- or longsighted damages on the infrastructure, the 74 ton traffic need to be monitored and controlled. The scope of this project is to create a specification for an intelligent access system (ITK) for vehicles up to 74 ton, on parts of the road network. The system shall in its first version be based on the operator´s self-monitoring. ITK-systems can also be useful I connection with fees for wear and tear and approaching EU-demands on weighing of heavy traffic. At least the following variables should be considered: Gross weight, axle weights, speed, position, timing, Vehicle configuration, Driver´s Identity.
A control system for HCT 74 will help to: Reduction of loads and better vehicle stability. Fewer bridge and path constraints. Reduced wear and tear on the infrastructure. Improved speed compliance. Fair competition