Abstract: Syfte, mål och förväntad nytta: Idag finns mycket lite bakgrundsmaterial kring potentiella brandförlopp i godståg. I brist på välgrundade dimensionerande värden används generellt varierande och konservativa antaganden. Vid säkerhetvärderingar av järnvägstunnlar kan dessa osäkerheter dels leda till stora utredningskostnader.och dels osäkerhet i antal utrymningsvägar. Genom att ange säkrare ingångsvärden till dimensionering kommer lösningarna att bli mer homogeniserade, kostnadseffektivare och ge mer realistiska lösningar.Projektet syftar till att avhjälpa dessa osäkerheter genom att ta fram en vägledning för val av dimensionerande brandeffektkurvor i godståg. Problembeskrivning och målsättning: Vid säkerhetsvärderingar av järnvägstunnlar beaktas risken för brand i godståg. I fallet med blandad trafik det vill säga när både persontåg och godståg transporteras samtidigt i tunnlarna, kommer riskerna vid utrymning av persontåget och räddningsinsatsen att hamna i fokus. För att undvika antaganden baserat på dimensioneringsfall där värsta typen av godståg antas brinna kommer projektet att ta fram en gemensam vägledning för att dimensionerande brandeffektkurvorna baseras på de vagnar och laster som verkligen trafikerar berörd tunnel. För att kunna genomföra detta kommer informationsinhämtning och utvärdering att göras inom: 1. vilka kategorier av vagnar/laster som trafikerar tunneln, 2. hur ser fördelningen ut mellan dessa, 3. hur ser brandstatistiken ut och 4. vilka potentiella brandförlopp kan uppstå för respektive typ av vagn/last. Projektets målsättning är att presentera metoden samt ge bakgrundsinformation för de ovanstående fyra punkter. Metodbeskrivning: Med hjälp av operatörer och Trafikverkets egen statistik tas fram underlag som anger vilka kategorier av vagnar/laster som är dimensionerande. Utifrån uppgifter från Trafikverkets databas för olycksstatistik och från MSBs databas för insatsrapporter sammanställs information kring frekvens, brandstorlekar, och vilka bränder som potentiellt hade blivit större vid sämre släckmöjligheter. Genom en ingejörsmodell som SP Fire Research har tagit fram och presenteras i boken Fire Dynamics in Tunnels, kommer några tänkbara brandscenarier att tas fram för de olika kategorierna av vagnar/laster. Avgränsning: Ovanstående material vidareutvecklas inte till tid-temperaturkurvor för bärverksdimensionering.Abstract: Today there is very little background available regarding information on potential fire in freight trains. Due to the lack of design cases for fire in freight trains, diverse and conservative assumptions are made. During safety evaluations of railway tunnels, these uncertainties partly lead to raised costs during engineering and uncertainties regarding the number of escape routes. By entering verified/validated input values for design cases the solutions will become more homogenized, cost-effective and provide more realistic solutions. This project aims to remedy these uncertainties by producing a guide for the selection of design cases for fire load in freight trains.