National Transport Library Research Database

Behovsdriven utveckling och leverans av e-tjänster i värdeskapande samverkan med intressenter (Development of e-services in value networks together with other participants)

  • Lindgren, Ida
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-11-16 -- 2017-11-01 Registration number:
  • Trafikverket 2015/95331
Subject(s): Abstract: Baserat på tidigare förstudie "Mötet med dem vi är till för", förslås här en fördjupande studie för att bättre förstå hur Trafikverket arbetar, och bör arbeta, med utveckling av tjänster som levereras via elektroniska kanaler, så kallade e-tjänster. I enlighet med Sveriges Digitala Agenda åligger det Trafikverket att utveckla och erbjuda e-tjänster inom en rad olika områden. Syftet med en fördjupande studie är att undersöka hur Trafikverket arbetar med e-tjänsteutveckling, detta med fokus på hur olika intressenters behov och intressen tas tillvara och realiseras i utvecklingsarbetet, dvs i görandet av behovsdrivna e-tjänster. Detta för att kunna få en god insyn i och överblick av vilka intressenter som medskapar e-tjänster (och därmed värde), samt för vilka interna och externa intressenter e-tjänsterna avser att skapa värde. Den utvecklade kunskapen, på teoretisk och empirisk grund, är nödvändig som underlag för att kunna besluta om, och skapa, behovsdrivna e-tjänster som kan gynna både myndighet och intressenter i omgivande samhälle. Syftet med studien är följande: * Att kartlägga och presentera en nulägesbild gällande hur Trafikverket arbetar för att - utveckla e-tjänster; - identifiera intressenters behov vid e-tjänsteutveckling, samt - leverera e-tjänster som skapar värde för både interna och externa intressenter; * Att med grund i nulägesbilden och befintlig forskningslitteratur undersöka och presentera lärdomar och utmaningar som Trafikverket måste ta hänsyn till vid behovsdriven e-tjänsteutveckling i samverkan med interna och externa intressenter; * Att tillsammans med utvalda nyckelpersoner inom och utom Trafikverket föreslå och pröva arbetssätt för att konkretisera specifika e-tjänster, med fokus på tjänsteleverans, intressenthantering och värdeskapande. Projektets övergripande mål är att: 1) bättre förstå Trafikverkets förutsättningar för att kunna skapa behovsdrivna e-tjänster i samverkan med intressenter, samt att 2) utifrån denna kunskap föreslå arbetssätt som Trafikverket kan använda i specifika e-tjänsteprojekt för att ta hänsyn till både interna och externa intressenters behov vid utveckling och leverans av behovsdrivna e-tjänster. En konsekvens av arbetet, ur ett vetenskapligt perspektiv, är generering av kunskap och teoretiska bidrag om behovsdriven e-tjänsteutveckling i offentlig sektor, med fokus på metod- och konceptutveckling för intressenthantering.
Item type: