VTI National Transport Research Database

Vibrationer vid höghastighetsjärnväg Del 2 - Påverkan på grundläggningskonstruktioner, utveckling av beräkningsmetodik 3D-FEM-modelleringar (Vibrations in connection to high speed railway Part 2. Impact on foundations, development och metods of calculation, 3-FEM-simulations)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-10-27 -- 2016-02-29 Registration number:
  • Trafikverket 2015/92886
Subject(s): Abstract: Idag saknas vedertagen beräkningsmetodik för analys av dynamiska effekter kopplade till systemet med den nya typen av anläggning med höghastighetsjärnväg på spårplatta vid svenska markförhållanden. Projektet avser i detta steg att ta fram en beräkningsmetodik för tredimensionella numeriska simuleringar av tågpassager över järnvägsbankar för höghastighetsjärnväg med ballastfritt spår. Två separata beräkningsverktyg nyttjas och jämförs. Inledande verifiering görs mot vedertagna analytiska beräkningar.Abstract: Today there are no generally accepted calculation method for the analysis of dynamic effects linked to the system with with high-speed rail on slab trac for the Swedish soil conditions. The project intends at this stage to develop a methodology of calculation of three-dimensional numerical simulations of moving train on railway embankments for high-speed rail with slab track. Two separate calculation tools are used and compared. Initial verification is done against the accepted analytical calculations.
Item type: