National Transport Library Research Database

Modellering av bankfyllnad för höghastighetståg (Modelling of embankments for high-speed train)

  • Larsson, Stefan
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-11-01 -- 2017-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/94217
Subject(s): Abstract: Vid byggnation av bankar för höghastighetsjärnväg tillåts endast mycket små deformationer eftersom det finns begränsade möjligheter för underhåll. För att kunna bygga bankar erfordras bättre kunskap avseende omlagring och nedbrytning. I föreliggande projekt används modellering med diskreta element där kontaktmekaniska samband utvecklas med hjälp av mikromekaniska försök. Den utvecklade modellen ska kunna användas för att studera olika typer av bankhöjder, geometrier, belastningssituationer och på ett trovärdigt sätt kunna simulera deformationer under lång tid.Abstract: When building embankments for high-speed train it is allowed only very small deformations, because there are limited opportunities for maintenance. To be able to build embankments there is required better knowledge regarding rearrangement and degradation. In present study there is used modeling with discrete elements where relationship developes with help of micro-mechanical experiments. The developed model will be used to study different types of bank heights, geometries, load situations and also simulate deformations for long time.
Item type: