National Transport Library Research Database

Effekter på piloters trötthetsnivåer av nya EU-regler för flygarbetstid och vila (Effects on traffic pilots' fatigue levels of due to new European regulation)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-11-01 -- 2017-08-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/88565
Subject(s): Online resources: Abstract: Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) har tillsammans med EU-kommissionen beslutat införa nya regler för flygarbetstid och vila att börja tillämpas senast 18 februari 2016. Hur de nya reglerna kommer att påverka piloternas trötthetsnivåer är ett forskningsområde som överensstämmer med Transportstyrelsens uppdrag att övervaka flygsäkerheten i svensk luftfart. Syftet med det här projektet blir att utvärdera hur de nya reglerna kommer att påverka piloternas prestation genom att undersöka deras trötthetsnivåer före och efter införandet. Hur de nya reglerna kommer att påverka trötthet och därför också transportsäkerheten inom flyget är inte bara en viktig fråga för de myndigheter som övervakar flygsäkerhet utan också för alla som flyger med europeiska flygbolag. Europeiska medlemsstaterna är också uppmanade att bidra med underlag för en utvärdering av de nya EU-reglerna inom en 3-årsperiod. Det här projektet kan därför vara ett viktigt bidrag från svensk sida när det gäller utvecklingen av framtida regler för flygarbetstider. Generellt sett visar forskning om trötthet och arbetstider tydligt att långa arbetsveckor innebär större risker för olyckor och misstag i arbetet. Särskilt långa arbetspass i samband med nattarbete kan medföra alltför hög trötthet – till och med ofrivilliga tillnickningar förekommer. Långa arbetsveckor i kombination med tidigt morgonarbete innebär också otillräcklig återhämtning och sömnstörning. Sömnstörningar ökar inte bara risken att göra fel och misstag i arbetet, utan kan också leda till hjärt- och kärlsjukdom, depression och andra allvarliga sjukdomar. Samma problematik föreligger också för piloter. EUs nya regelverk för flygarbetstider och vila har vållat en intensiv debatt om hur de nya reglerna kommer att påverka transportsäkerheten inom luftfarten. Kritiken, av bland annat European Cockpit Association (ECA) som representerar över 38 000 europeiska piloter, är inriktad på: - alltför långa arbetstider utan att ge tillräcklig mängd vila; - nattflyg på upp till 12,5 timmar; - många mycket tidiga starter blir möjligt; - besättning kan ställas i standby utan tidsgräns. Ungefär samma kritik har presenterats av den flygmedicinska expertgruppen European Committee for Air Crew Scheduling and Safety (ECASS) som haft EASAs uppdrag att bedöma de nya flygarbetstidsreglerna baserat på den samlade vetenskapliga erfarenheten. Även om de nya arbetstidsreglerna förmodligen kommer att resultera i högre trötthetsnivåer, brist på återhämtning och mer sömnstörningar, är det oklart hur stor försämringen blir och vad det innebär för flygsäkerheten. Nödvändigheten av en dylik studie diskuterades i samband med EU-parlamentets föregående beslut om nya flygarbetstidsregler, men kom aldrig att genomföras – den ersattes av den ECASS rapport som nämnts ovan och som inte innehöll ny empiri utan enbart vetenskapligt baserade bedömningar. En seriös empirisk utvärdering är därför nödvändig. Bl.a. följande kunskap kommer att behövas: 1. Hur ser de verkliga arbetstiderna ut före och efter införandet av de nya reglerna? 2. Hur ser sömn- och vakenhetstider ut efter införandet? 3. Hur ser trötthetsnivåer ut efter införandet? Studien genomförs av forskare vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet. Stressforskningsinstitutet har stor erfarenhet av att studera sömn, trötthet och arbetstider inom olika transportområden. Transportstyrelsen och Stressforskningsinstitutet har 2011 – 2013, i samarbete med Jeppesen AB och SAS, genomfört ett av Vinnova finansierat projekt som handlar om prediktering av trötthetssymptom för ökad flygsäkerhet (7). Inom ramen för Vinnova-projektet utvecklades en datoriserad trötthetsmodell som utifrån flygande personals arbetstider kan förutsäga trötthetsrisker och sömnkvalitet. Resultaten visar att den utvecklade trötthetsmodellens prediktioner överensstämmer väl med piloternas egna skattningar av trötthet och sömnlängd. Föreliggande projekt bygger vidare på det samarbetet och den framtagna datoriserade trötthetsmodellen kommer att vara ett viktigt verktyg för att prediktera trötthetsnivåer när de nya flygarbetstidsreglerna utvärderas. Projektbeskrivning. Projektet kommer att bestå av två delar. Den första delen kommer att undersöka predikterad trötthet baserad på piloternas arbetstider före och efter införandet av de nya flygarbetstidsreglerna. Den andra delen kommer att insamla trötthetsskattningar från en utvald grupp piloter (60 deltagare) tillsammans med information om sömntider och arbetstider och är en s.k. fältstudie. Del 1, predikterad trötthet. Analys av arbetstidsscheman. Här kan man samla in scheman både före förändringen och efter förändringen och analysera dessa med SRI:s trötthetsmodell TPM (implementerad i BAM). Därmed får vi en analys före och efter införandet av de nya bestämmelserna. Tiden under vintern 2015/2016 används för att förankra studien, söka etiskt tillstånd med mera. Del 2, fältstudie för att mäta sömn och trötthet. Dagböcker, genom web-enkäter, kommer att skickas ut till en utvald grupp av piloter inom några utvalda flygbolag som flyger regionalt, inom Europa, och interkontinentalt. Jämförelserna kommer att fokusera på hur sömntider, arbetstider och trötthetsnivåer ser ut under de nya EASA reglerna för flygarbetstider. Dagböckerna kompletteras med aktivitetsmätning, så kallad aktigrafi. En aktigraf är stor som ett armbandsur och bärs på den icke-aktiva armen (det vill säga vänster arm om man är högerhänt). Den ger objektiv information om hur lång tid man sovit samt om sömnen innehållit mycket vakenhet (låg sömnkvalitet). Datainsamlingen innebär en webbenkät via SPF:s medlemsregister. Denna datainsamling kan påbörjas våren 2016.
Item type: