Abstract: Med en kombination av klimatologisk, geologisk, hydrologisk och empirisk modellering, skapa en modell som beräknar risken för bärighetsnedsättning orsakat av tjällossning och större nederbördshändelser på belagda vägar. Det ger även en allmän bedömning av en vägens bärighet och motståndskraft mot tung trafiks nedbrytning. Klimatologisk modellering ger temperaturprofil i vägen för segmentet, samt nederbördsmängd och typ: Historik, nuläge och prognos. Geologisk och hydrologisk GIS-modelleringen beskriver vägens omgivande geologiska och hydrologiska situation. - Riskklassning av jordarter och hydrologi. Empirisk modellering: Kombinerar skade- och åtgärdshistorik samt information om vägens uppbyggnad med geologisk och hydrologisk modell för att definiera vägsegmentens ”känslighet” för bärighetsnedsättning. Kombinationen av dessa informationskällor skapar sedan en riskklassificering för nedsatt bärighet på vägsegmentsnivå.Abstract: With a combination of climatic, geological, hydrological and empirical modeling to create a model that calculates the risk bearing capacity reduction caused by spring thaw and major precipitation events on paved roads. It also provides a general assessment of a road bearing capacity and resistance to heavy traffic's breakdown. Climatological modeling gives the temperature profile in the path of the segment, and the amount of precipitation and type: History, current situation and forecast. Geological and hydrological GIS modeling describes the road's surrounding geological and hydrological situation. - Risk Classification of soils and hydrology. Empirical modeling: Combines claims and action histories and information regarding road construction with the geological and hydrological model to define vägsegmentens "sensitivity" of bearing capacity reduction. The combination of these sources then creates a risk classification for reduced bearing capacity on road segment level.