VTI National Transport Research Database

Design av konsekvensanalys för beräkningen av väntad och oväntad förseningskostnader för persontrafik i järnväg (Design of the impact assessment for the calculation of expected and unexpected delay costs for passenger rail)

  • Sida, Jiang
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-10-10 -- 2016-06-20 Registration number:
  • Trafikverket 2015/84817
Subject(s): Abstract: Projektet innefattar en konsekvensanalys i tre steg för att studera hur trafikanter regerar på väntade och oväntade av förseningar inom järnvägstrafik. Studien fokuserar på järnvägstrafik, helt enkelt för att det inom detta trafikslag finns utmaningar i form av förseningar. Men studien kommer åtminstone att innehålla diskussioner om vad som kan betraktas som generella samband och vad som är trafikslagspecifikt. De tre stegen i studien är: 1) en betydligare bild för förutsägbarheten av förseningen genom bl.a. informations sändningstid och befintlig avdelning system – primär och sekundär försening i järnväg. 2) statistik jämförsel mot olika försenings scenario där vi studerar hur trafikanter på genomsnitt ska regerar, påverkar typ av försening en del eller ingen signifikant effekt? 3) vi ska också fördjupa konsekvensanalys med avdelning av socioekonomisk grupp, reseärende och förseningstids segmentering.Abstract: The project includes an impact assessment in three steps to study the trafficants reactions to the expected and unexpected delays in rail traffic. The study focuses on rail transport, simply because it is in this mode of transport are challenges in terms of delays. But the study will at least contain discussions about what can be considered as general context and what is the mode of transport specifically. The three steps of the study are: 1) a bigger picture to the predictability of the delay by, inter alia, Information transmission and existing departmental systems - primary and secondary delay in the train. 2) Statistics jämförsel against various DELAY scenario in which we are studying how motorists on average, rule, affect the type of delay part or no significant effect? 3) We will also deepen the impact with the department of socio-economic group, travel case and delay time segmentation.
Item type: