National Transport Library Research Database

Kollektivtrafik i starka korridorer: buss, spår eller parallell trafikering? (Public transport in dense corridors: bus, rail or parallell services?)

  • Kottenhoff, Karl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-10-01 -- 2009-12-31 ; 625000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200701396
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med det här projektet är att analysera för- och nackdelar samt att försöka hitta optimala lösningar genom att kombinera spårtrafiken med (delvis) parallell busstrafik. Man kan också vända på förhållandet: att se om spårtrafik går att införa billigare om man kan köra kompletterande busstrafik i vissa relationer och vid vissa tider. Frågeställningen blir då att identifiera under vilka förutsättningar man kan förbättra standarden eller effektivisera kollektivtrafiken genom parallell trafikering. Projektet kommer att visa under vilka förhållanden buss-, spår- respektive parallell trafik är billigast företagsekonomiskt. Samhällsekonomisk lönsamhet kommer också att beräknas. Häri ingår resenärernas resstandard i de olika alternativen. Effekter för resenärerna måste även beskrivas kvalitativt. Troligen är det en god idé att köra buss delvis parallellt med tåg för vissa arbetsresor.Abstract: The aim of this project is to analyse pros and cons and to find optimal combinations of, at least partly, parallel rail and bus services. The aim can also turned around by asking if there is a possibility to introduce cheaper rail services if buses can be used in parallel certain times of the day in certain relations. The project will indicate under what circumstances paralell bus- and rail- services will be cheaper and better for the PT passengers. We expect that this will happen for rush hour working journeys in some cases.
Item type: