Abstract: De luftföroreningar som förekommer i trafikmiljö finns i tunnelluft i väsentligt högre halter. Sambandet mellan luftföroreningshalter och hälsopåverkan blir inte den samma vid transport i tunnlar jämfört med utomhus, pga. skillnader i exponeringstid och halter. Luftföroreningar har både kortsiktiga, mer akuta effekter samt en långsiktig påverkan på sjuklighet och förtida död. Båda effekterna bör man ta hänsyn till vid riktvärdessättning för luftföroreningshalter. Projektets syfte är att ta fram ett beräkningssätt och en riskfaktor för exponering av vägtunnelluft som skyddar mot luftföroreningars långtidseffekter, som komplement till skyddsvärde för korttidseffekter.Abstract: The air pollutants that occur in traffic is in tunnel air in substantially higher levels. The link between air pollution and health impacts are not the same in transport tunnels compared to outdoors, due to differences in exposure and levels. Air pollution has both short-term, more acute effects and long-term impact on morbidity and premature death. Both effects should be taken into account when setting the benchmark for the levels of air pollution . The project aims to develop a calculation and a risk factor for exposure to road tunnel air to protect against long-term effects of air pollution, to complement the protective value of short-term