National Transport Library Research Database

Tolkning av regnstatistik (Rainfall statistics - short term)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-10-15 -- 2016-09-01 Registration number:
  • Trafikverket 2015/78512
Subject(s): Abstract: En viss delsträcka av väg- eller järnvägsnätet är beroende av att alla avvattningsanläggningar som leder vatten ifrån eller igenom väg- eller järnvägsområdet området fungerar utan att orsaka översvämning. En överbelastning av en av avvattningsanläggningarna på delsträckan gör att hela delsträckan inte är tillgänglig för trafik. Sannolikheten för att någon av avvattningsanläggningarna orsakar översvämning är större än sannolikheten för var och en av avvattningsanläggningarna. Men hur mycket större är sannolikheten? Och hur varierar sannolikheten med sträckans längd? Arbetet innebär att omsätta statistik för punktnederbörd i en mängd nederbördsmätare i Sverige till statistik som kan användas för en hel väg- eller järnvägssträcka. Hypotesen är att extremregnen är oberoende av varann och att punktnederbörden representerar ett avgränsat område. Arbetet genomförs av SP Urban Water med konsultation av experter från DHI och SMHI. Trafikverket kommer att involveras i projektets genomförande. Kommunernas branschorganisation Svenskt Vatten har samlat och bearbetat omfattande statistik i genomförda projekt. Möjligheter till samarbete i projektet kan finnas, eftersom nytta med projektet kan tillämpas även för ett större område, till exempel en stad. Arbetet omfattar endast korttidsnederbörd, med varaktighet mellan 10 minuter och 24 timmar.Abstract: A certain section of the road or railway network is dependent on all parts of the dewatering system works without causing flooding. An overload of one of the parts means the entire section is not available for traffic. The probability that any of the parts of the drainage system cause flooding is larger than the probability for each of parts. But how much greater is the probability? What is the variation of probability with the length of the section? The hypothesis is that extreme rains are independent of each other and the rainfall statistics in a point represents only a defined area. The work carried out by SP Urban Water with consultation of experts from DHI and SMHI. The Swedish Transport Administration will be involved in project implementation. The Swedish Water & Wastewater Association has collected and processed comprehensive rainfall statistics from municipalities . Opportunities for cooperation in the project can be found, because the benefit of the project to be applied to a larger area, such as a city. The work covers only short-term rainfall, with duration between 10 minutes and 24 hours.
Item type: