Abstract: Projektet avser undersökning samt utredning av samband för ålderskorrigering vid provning av styvhetsmodul och stabilitet (dynamiskt kryptest) hos asfaltbeläggningar. Det finns ett samband i nuvarande Trafikverksspecifikationer som baseras på konventionella asfaltbeläggningar. Under senare år har användningen av tillsatser i bitumen (polymerer) ökat varför en kontroll samt validering av ålderskorrigering till förutbestämd tid (vanligen 30 dagar) är nödvändigt. Projektet omfattar undersökning av borrkärnor från laboratorietillverkade provplattor av ABb med och utan polymermodifierat bitumen. Borrade kärnor från provplattorna ska tas ut efter olika tider för undersökning av styvhetsmodul vid +10°C och krypprovning vid +40°C.Abstract: The project aims to investigate and validate the existing relationship for age correction when testing the stiffness modulus and stability (dynamic creep test) of asphalt pavements. Age correction in the current Transport Administration Specifications are based on conventional asphalt pavements. In recent years the use of additives in the bitumen (polymers) has increased why the control and validation of the age correction to the predetermined time (usually 30 days) is necessary. The project includes study of cores from laboratory prepared test plates from ABB with and without polymer modified bitumen. Drilled cores from the test plates shall be taken after various times for investigation of stiffness modulus at + 10 ° C and creep testing at + 40 ° C.