Abstract: Det finns internationell kunskap och erfarenheter av att högpresterande beläggningar såsom vid användning av polymermodifierat/gummimodifierat bitumen möjliggör en minskad konstruktionstjocklek utan risk för snabbare nedbrytning i jämförelse med standardkonstruktioner. Det skulle innebära en kostnadsbesparing i form av reducering av beläggningstjocklekar eller genom förlängd livslängd vid underhåll och nybyggnation av vägar, vilket påverkar både väghållarens investering och underhåll av väganläggningarna. I detta projekt byggs en provväg med högpresterande beläggningar i jämförelse med en konstruktion med konventionella beläggningar och överbyggnadskonstruktion. Provsträckorna underdimensioneras för en accelererad tillståndsändring av konstruktionerna. De alternativa beläggningarna väljs med avseende på internationella erfarenheter och i samarbete med entreprenörer. Tillståndsförändring hos vägkonstruktionerna utvärderas genom fältundersökningar inklusive responsmätningar från instrumentering och kompletterande laboratorieundersökningar. Målsättningen är att inom tre år får fram skillnader mellan alternativen med avseende på konstruktionernas potential för spårbildning, sprickbildning och beständighet.Abstract: In respect of latest development of asphalt concrete mixtures for long lasting pavement and heavy vehicles with a focus on sustainability of flexible pavement has this project started. A test road with under designed road sections is planned to investigate the effect of recently developed mixtures in comparison to the conventional mixtures and flexible structures. The alternative mixtures will be selected in cooperation with the road contractors. Changes in pavement performance of the pavement structures will be predicted based on field monitoring, including response measurement and additional laboratory evaluation of mixtures. The objective of this study is to predict differences in the pavement performance of the flexible pavements during initial stage, approximately under initial three years with respect to risk for rutting, cracking and durability of pavement materials.