National Transport Library Research Database

Optimal bil- och kollektivtrafik i Stockholm (Optimal trade-off car - public transport in Stockholm)

  • Jansson, Kjell
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-12-01 -- 2009-06-18 ; 370820 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200701402
Subject(s): Abstract: Frågor som inte alls är behandlade ännu beträffande trängselavgifter i Stockholm är följande: Kommer kollektivtrafikanterna att få det bättre eller sämre med trängselavgifter? Är det värdefullt att modifiera även taxa och utbud för kollektivtrafik när trängselavgifter införs? I detta arbete är syftet att söka den kombination av trängselavgifter, pris på kollektivtrafik och ökat utbud av kollektivtrafik som ger väsentliga välfärdsförbättringar jämfört med om man enbart har trängselavgifter. I arbetet tillämpas datorsimuleringar iterativt med hjälp av programmen: Emma för biltrafik, Vips för kollektivtrafik, SIMS för fördelning mellan bil- och kollektivtrafik. Resultatet är mycket relevant med tanke på de trängselavgifter som infördes i Stockholm i augusti 2007. Resultatet kan då utgöra ett underlag för bedömningar om förändringar av strukturen både för bilavgifter och kollektivtrafiktaxa.Abstract: The research will try to answer a couple of questions that have not been dealt with respect to congestion charages in Stockholm are. Will the public transport passengers come better or worse off with congestion charges? Is it valuable also to modify public transport fares and supply when congestion charges are implemented? In this work we are searching for the combination of congestion charges, public transport fares and increased supply of public transport that yields essential welfare gains compared to the situation with only congestion charges. The work mainly employs computer simulations in an iterative manner by use of the following programs: Emme/2 för for car traffic, Vips for public transport, SIMS for distribution between public and private car transport. The results are relevant in light of the congestion charges that where implemented 1 of August 2007 in Stockholm. The resulsts may be used as one basis for considerations on changes of price and supply of public transport.
Item type: