Abstract: I de anläggningar Trafikverket har för att rena vatten, framförallt längs våra större vägar, ansamlas sediment som en restprodukt av den rening som utförs (sedimentation). Detta sediment måste tas bort från dammen med jämna mellanrum och detta är ganska kostsamt, speciellt den hantering vi gör nu när vi kör det som blött slam till avfallsanläggning. Det ligger i Trafikverkets intresse att se över om hanteringen av sediment från våra dagvattendammar kan göras mer kostnadseffektiv genom till exempel återanvändning av massorna lokalt eller om man kan ha en annorlunda design av anläggningarna för att underlätta arbetet. De andra länderna i projektet har liksom vi sett att detta medför stora kostnader för sina respektive organisationer och vill med detta projekt försöka att angripa det. Grundsyftet är att spara underhållspengar i slutändan. EU lagstiftningen har pekat ut särskilt förorenande ämnen vilka är särskilt angelägna att begränsa spridningen av i naturen på grund av deras giftiga egenskaper för människan och miljön. Vi håller allihop på att försöka komma tillrätta med hur man ska hantera de nya kraven som ställs på oss från tillsynsmyndigheterna. Att ha en forskningsrapport, med internationell status i ryggen är mycket värdefullt när vi ska uppdatera riktlinjer/rutiner och diskutera med 3e part om krav på rening. Vi riskerar annars att få på oss allt för tuffa krav på rening av sådant som inte är relevant om vi inte själva med någorlunda säkerhet kan säga att vi vet att just dessa ämnen inte är något problem från vägtrafiken. Projektet ska även bidra till kunskap som förbättrar reningseffekten. Enligt Miljölagstiftningen är vi skyldiga att använda bästa möjliga teknik till vad som är ekonomiskt rimligt, något som vi vet att vi inte gör idag. Detta är ett steg i rätt riktning till att bättre uppfylla lagkrav i framtiden. Projektet ska även undersöka frågan om platsoptimering. Ofta byggs anläggningar i tät urban miljö där det är brist på plats och mark är dyrbart.Abstract: Runoff water from highways may cause flooding of downstream areas and carry substances harmful to the environment. Today, it is common practice, especially in the Nordic countries but also in the rest of Europe, UK and USA, to detain the runoff in retention ponds, big enough to store common runoffs and most peak flows. Another function of the retention pond is the sedimentation of particles whereby a major part of the potential harmful substances typically ends up in the sediment instead of being directly discharged to the natural environment. But how to deal with the polluted sediment and what about the dissolved (or suspended) harmful substances, both inorganic and organic? These challenges are far from solved today and possible future EU regulation related to the Water Framework Directive on Environmental Quality Standards may increase this problem. Road authorities are investing significant resources in facilities that address the hydraulic challange as well as the sediment issue of the runoff. The objective of this project is to advance the understanding of principles, processes and mechanisms related to such facilities, and to include the challenge regarding POPs and inorganic pollutants such as metals, nutrients, chlorides (road salt) and particles. It is the goal to create the foundation for the choice and operation of highly effective, robust, sustainable and cost-efficient runoff water management systems. This includes the handling of the sediment and facilities which can function under current and future climate conditions, and at the same time adds amenity value to the surroundings.