National Transport Library Research Database

Upplevelseorienterad överföring av forskningsresultat inom Tjänsteutveckling – Coaching. (Experiental transcription of research results in service development - Coaching)

  • Johnson, Mikael
  • Karlstads universitet, Universitet eller högskola, 202100-3120
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-09-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/73244
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet är en direkt fortsättning på det gemensamma utvecklingsarbete i tjänsteportföljen som pågått en tid. Genom det projektet har vi kommit ett gott stycke på vägen med tjänstefieringen inom Trafikverket. Föreliggande projekt ska ses som både ett sätt att fortsätta utvecklingsarbetet men också som ett sätt att sprida kunskaperna om tjänster till fler personer inom Trafikverket. Ju fler medarbetare som bär på allt djupare kunskaper och erfarenheter av tjänsteutveckling desto starkare kommer Trafikverket att bli i rollen som en modern myndighet. Det här utvecklingsarbetet syftar till att få en ökad spridning och acceptans på tjänsters roll och funktion i Trafikverket men också att utveckla en modell för tjänstedesign som passar verket. Genom nära, kollaborativ samverkan avser vi forma verktyg för proaktiv tjänsteutveckling som stödjer Trafikverkets utvecklingsprocess - Modern myndighet. Med en mer proaktiv syn på tjänstedesign ges möjligheter att utveckla både befintliga men också nya typer av tjänster som underlättar medborgare/människors/kunders vardag. Trafikverkets roll som samhällsutvecklare kräver nya typer av kompetenser. Med projektet utvecklar vi en synssätt på tjänstedesign/innovation som kan bidra till att finna lösningar på identifierade samhällsutmaningar. I mycket handlar tjänsteinnovation om att forma en förståelse för hur tjänstelogik kan stärka Trafikverkets resursintegrering. En framgångsfaktor i detta är att slå en brygga mellan inifrån-och ut (produktionslogik) och utifrån-och-in (tjänstelogik) som har ett utifrån-och-in perspektiv där medborgaren/kunden/användaren kommer tydligare i fokus. Nya kombinationer av resurser öppnar upp för nya innovativa tjänstelösningar. Den bärande tanken med utvecklingsarbetet är att låta ett antal (15-20) medarbetare i Trafikverket arbeta med skarpa tjänsteutvecklingsarbeten enligt den arbetsgång/modell som utvecklats i samverkan mellan Trafikverket (Torbjörn Bengtsson med flera) och SAMOT (Mikael Johnson och Bo Enquist). Genom att låta medarbetare prova arbetsgången/modellen utvecklar/förbättrar Trafikverket initiala delar av några skarpa tjänster som senare kan driftsättas/redesignas. Detta ger samtidigt tillfälle att validera och förbättra modellen och pedagogiken runt spridning av den samma. Målgrupp: Tjänsteförvaltare, Verksamhetsutvecklare (relevanta för Tjänster), Förvaltningsledare (relevanta för Tjänster). Det praktiska arbetet föreslås gå till så att vi (Trafikverkets medarbetare och SAMOT): 1. Träffas i case 1-3 t ex en halvdag till heldag för att ta fram mer specifika förslag till skarpa tjänsteutvecklingsprojekt som sedan Trafikverkets medarbetare tar fram underlag för. 2. Casen 1-3 jobbas igenom i en workshop med efterföljande utvecklingsarbete för deltagarna. 3. SAMOT finns tillgänglig och stöttar genom hela utvecklingsarbetet. 4. Summering/Slutsatser/Resultat i ett fysiskt möte som formar ”ett större gemensamt vi” hos SAMOT, Karlstad. Tjänsteutvecklingsarbetet avslutas genom att alla som deltagit i arbetet träffas lunch-till-lunch för att gemensamt presentera och diskutera alla tjänsteutvecklingsprojekt. 5. Dokumentation av arbetsgången, modellen för tjänsteutveckling i Trafikverket som stöttar fortsatt arbete med tjänsteutveckling. Tjänsteutvecklingsarbetet ska vara nära förbundet med SAMOT tjänsteinnovationslabb och ses som en utvecklings-/lärprocess för att skapa tjänster i en distribuerad miljö som är relaterade till Trafikverkets uppdrag som samhällsutvecklareAbstract: The Project aims to develop Trafikverkets capability to develop customer oriented services. The method is focused on experiental transpcription of research results. The work will consist of workshops with a target group such as business and service developers.
Item type: