National Transport Library Research Database

Samband mellan körstil och åkkomfort, förbättringspotentialen inom kollektivtrafiken (Comfort and good driver behaviour in rail and bus services)

  • Kottenhoff, Karl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-09-01 -- 2009-12-31 ; 1000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200701408
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet syftar till att öka kunskapsnivån om sambanden mellan i första hand tåg- och bussförares körstil och åkkomfort samt åksjuka; i andra även hur dessa påverkas av olika fordonskonstruktioner och ban- och vägutformning. Ett konkret mål är att ge underlag för den nya bussförarutbildning som nu tas fram i Sverige: Hur kan komfortabel körning kombineras med energisnål körning? Det kommer även att ge kollektivtrafikplanerare ökad förståelse för hur attraktiviteten, i form av åkkomfort, kan påverkas genom planeringsåtgärder. Projektet bedrivs gemensamt av KTH, VTI och SL. KTH står för projektledning, övergripande metodplanering och resenärsintervjuer. VTI står för mätningar och utvärdering av accelerationsdata. SL står för framtagande av hjälpmedel för förarutbildning i SL´s spår- och busstrafik.Abstract: The project aims at raising the knowledge level, in first place about train- and bus drivers´ behaviour and ride comfort and travel sickness; in second place also about how these depend on different vehicle technologies and road and rail-quality. One goal is to give input to the new bus divers´ education: How can comfortable and energyefficient driving be combined? It will also give public transport plnners better knowledge and advice for PT planning.
Item type: