National Transport Library Research Database

Tekniksprång på väg - Systemeffekter av energieffektiva, autonoma fordon och flottstyrning (Systems effects of energy efficient, autonomous vehicles and fleet control)

  • Jonsson, Daniel
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2014-07-01 -- 2015-12-31 ; 2000000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten P388731
Subject(s): Abstract: Kombinationen av ny energieffektiv fordonsteknik och utvecklingen av bland annat självstyrande fordon kan ge synergieffekter som möjliggör energieffektivare transporter och en miljömässigt bättre och trafiksäkrare fordonstrafik i städer. Genom nya användningsmönster och nya ägarformer kan fordonstrafiken på sikt fullständigt ändra karaktär. Projektet syftar till att kartlägga de frågeställningar som kan uppkomma i detta sammanhang, samt att ge indikationer om storleksordningen på kostnader, intäkter och andra effekter som kan uppkomma under denna utveckling.Abstract: We believe that the combination of energy efficient vehicle technology, together with the possibilities optimized fleets of autonomous vehicles have the possibility to substantially increase the energy efficiency of our transport systems. By taking advantage of new patterns of use, and of new business models we believe that the transport patterns may change fundamentally, from privately owned and operated fossil-fueled vehicles to transport services delivered by fleets of operator owned, autonomous vehicles tailored to demand patterns. The goal of this project is to build a platform for future research by investigating which aspects of these new technologies are crucial for understanding the system wide potential, and where possible quantify this potential in terms of costs, revenues and other effects.
Item type: