National Transport Library Research Database

Användning av probabilistiska metoder för utvärdering av miljöpåverkan hos byggnadsverk (Implementation of probabilistic methods to assess environmental impact of infrastructure)

  • Larsson, Oskar
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-01-15 -- 2018-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/58768
Subject(s): Abstract: Byggandet och användningen av transportnätet kräver energi och material som har inverkan på miljön. Byggandet av stora infrastrukturprojekt använder resurser mycket intensivt och genererar därigenom i hög grad miljöutsläpp. För att öka på förståelsen och innebörden av hållbarhet i storskaliga infrastrukturprojekt används livscykelanalys (LCA) allt oftare för bedömning av byggnadets miljöpåverkan. LCA är en analytisk teknik för att bedöma eventuella miljömässiga, sociala och ekonomiska konsekvenser, som omfattar alla faser av livscykeln, från råvaruproduktion genom end-of-life förvaltning. Vid bestämning/beräkning av LCA finns ett antal faser. De är alla förknippade med ett visst mått av osäkerhet. Beslut som fattas utan hänsyn till dessa osäkerheter kan vara vilseledande. Användningen av tillförlitlighets och sannolikhetsbaserade metoder tillsammans med LCA-verktyg och metoder kan därför bidra till att öka kvaliteten och tillförlitligheten av resultatet. Det huvudsakliga syftet med det föreslagna projektet är att utveckla ett ramverk för tillförlitlighet / sannolikhetsbaserad livscykelanalys (LCA) av infrastrukturtillgångar. Det finns två huvudsakliga mål i projektet; att uppskatta tillförlitligheten av resultat vid beräkning av miljöpåverkan och för att undersöka möjligheten att använda de utvecklade sannolikhetsbaserade ramarna för LCA som underlag för beslut i infrastrukturinvesteringar. Ett tillförlitlighets / sannolikhetsbaserat tillvägagångssätt kan vara värdefullt när man jämför olika lösningar. Genom att studera känsligheten för variation och osäkerhet, kan en sannolikhets baserad metod användas tillsammans med LCA. Det kommer att utvecklas i projektet. Projektarbetet kommer att utföras av forskare vid LTH, SP och IVL Svenska Miljöinstitutet.Abstract: The construction and utilization of the transportation network requires energy and materials which have impacts on the environment. Large infrastructure projects use resources very intensively and contribute significantly to environmental emissions. To demonstrate and support sustainability of large-scale infrastructure projects life cycle assessment (LCA) has become a common tool used in the evaluation of environmental impact. LCA is an analytical technique for assessing potential environmental, social, and economic impacts, encompassing all stages of life cycle, from raw material production through end-of-life management. LCA includes a number of phases, which are all associated with uncertainties. Decisions made without regard to these uncertainties may be misleading. The use of reliability and probability based methods together with LCA-tools and methods could therefore help to increase the validity and reliability of the outcome. The main purpose of the proposed project is to develop a framework for reliability/probability-based life cycle assessment (LCA) of infrastructure assets. There are two main objectives in the project; to estimate the validity of results for calculations of environmental impacts and to investigate the possibility of using the developed probability- based framework for LCA as a basis for decisions in infrastructure investments. A reliability/probability-based approach can be valuable when comparing different solutions. Through the study of sensitivity to variation and uncertainties, a probability based method to be used with LCA will be developed. The project work will be executed by researchers at LTH, SP and IVL Svenska Miljöinstitutet.
Item type: