Abstract: För bästa akustiska effekt och livslängd måste lågbullerbeläggningar av dränerande typ ha ett högt hålrum (helst omkring 25 %). Emellertid innebär ett högt hålrum att hållbarheten av beläggningen riskerar att bli sämre. För att få tillräckligt bra hållbarhet för en dränbeläggning med höga hålrum måste beständighet vara hög, vilket ställer stora krav på ballast och bindemedel. Ett alternativ som har visat sig lovande är att ersätta ballast av stenmaterial med stålslagg. Stålslaggen kan ge bättre vidhäftning mot bindemedlet och således ha en potentiellt bättre hållbarhet, särskilt för en så öppen textur som behövs för hög bullerreduktion. En annan fördel med stålslagg i detta sammanhang är att den förväntas vara relativt slitstark mot dubbdäcksslitage och därmed ge mindre alstring av smuts som kan täppa igen porerna i beläggningen. Syftet med detta projekt är att anlägga en lämpligt lång och väl placerad teststräcka på E4, Huskvarna med hög andel av tung trafik. Ballasten ska utgöras av stålslagg och specialbindemedel. Den ska följas upp under några år genom studier av akustiska och tekniska egenskaper, både i fält och på laboratorium. Referenssträckan kommer att utgöras av en konventionell, lågbullrande beläggning.Abstract: For best acoustic performance and durability must pavement of low-noise asphalt of draining type (Porous Asphalt) to have a high void (preferably about 25%). However, a high void to the durability of the coating is likely to be worse. To get enough good durability for a Porous Asphalt high void resistance must be high, which places great demands on aggregate and binder. One alternative that has shown promise is the replacement of ballast stone material with steel slag. The steel slag can give better adhesion to the binder and thus potentially have a better durability, especially for such an open texture required for a high noise reduction. Another advantage of the steel slag in this connection is that it is expected to be relatively durable against wear studded tires and thus provide less generation of debris that can clog the pores in the coating. The purpose of this project is to construct an appropriately long and well positioned test stretch on the E4, Huskvarna with a high proportion of heavy traffic. The ballast must consist of steel slag and specialty bitumen. It will be followed up for several years by studying acoustic and technical characteristics, both in the field and in the laboratory. The reference section will consist of a conventional, low noise Porous Asphalt.