National Transport Library Research Database

Mot effektivare trängselstyrmedel; flexibla trängselavgifter (Towards efficient congestion policies; flexible congestion charges)

  • Mandell, Svante
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-11-01 -- 2016-02-26 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201303083
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Vi kommer att analysera under vilka omständigheter ökad flexibilitet i trängselavgiftssystemet är önskvärt, föreslå sätt att öka flexibiliteten både på kort och lång sikt, samt skatta förbättringspotentialen i ett system som det i Stockholm. Förväntade effekter och resultat: Projektet kommer resultera i ny kunskap av vikt för hur trängselavgifter som styrmedel mot trängsel, främst, i urbana miljöer kan ytterligare förbättras. Målet är en ökad förståelse för hur en större grad av flexibilitet i trängselavgiftssystemet leder till ökad samhällsekonomisk effektivitet och hur denna flexibilitet kan skapas. Planerat upplägg och genomförande: Vi ämnar vidareutveckla trängselavgiftsverktyget med hjälp av de modeller som tagits fram för val och utformning av styrmedel under osäkerhet inom, inte minst, det miljöekonomiska fältet. Dessa modeller visar på en kvarvarande effektivitetsförlust som följer av att systemet inte kan anpassas till nya omständigheter.Abstract: Objective and Goal: Within the project, we analyze the circumstances under which an increased flexibility in the congestion charging system is desirable, propose ways to increase the flexibility in both the short and long run, and estimate the potential for improvement in a system like the one in Stockholm. Result and Expected Effects: The project will yield new knowledge of importance for how congestion pricing, particularly in urban environments, can be further improved. The goal is a better understanding of how a larger degree of flexibility in congestion charging systems leads to greater economic efficiency and how this flexibility can be created. Approach and Implementation: In this project, we further develop the congestion charging tool using models developed, not least, within the field of environmental economics, for the choice and design of policy instruments under uncertainty. These models show a remaining efficiency loss resulting from the system not being able to adapt to new circumstances.
Item type: