National Transport Library Research Database

Performance Based Standards for High Capacity Transports in Sweden (Performance Based Standards for High Capacity Transports in Sweden)

  • Kharrazi, Sogol
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-10-14 -- 2016-12-31 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201303881
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: För att införa HCT-fordon i Sverige bör de befintliga förordningarna ändras och ett lämpligt sätt att reglera HCT-fordon och deras tillgång till vägnätet bör utvecklas för att säkerställa att certifierade HCT-fordon inte får negativa effekter på trafiksäkerhet, infrastruktur och miljö. Syftet med detta projekt är att föreslå en prestandabaserad reglering av HCT-fordon. Kärnan i det föreslagna regelverket kommer att vara en uppsättning av prestandabaserade standarder för Sverige. Dessutom kommer förslag på processer för bedömning och metod för genomförande läggas fram. Förväntade effekter och resultat: Projektet kommer att stödja utvecklingen och införandet av effektiva och säkra HCT-fordon som uppfyller transportbehov samt samhällsutmaningar inom energi och klimatförändringar. Detta kommer alltså att minska behovet av investeringar i ny väginfrastruktur. Projektet kommer att göra Sverige till en ledande aktör i de pågående försöken mot en effektiv, säker och hållbar transportindustri i Europa. Vidare kommer projektet att förstärka samarbetet mellan fordonsindustrin, myndigheter, universitet och forskningsinstitut. Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att genomföras inom 10 arbetspaket under 3 år. Det börjar med genomgång av befintlig kunskap och litteratur för att göra en lista över relevanta prestandakrav. Sedan kommer en kandidatuppsättning av prestandamått lämpliga för svenska förhållanden att väljas och undersökas vidare för att avgöra erforderlig prestandanivå från HCT-fordon. Undersökningarna omfattar fullskaliga test av HCT-fordon, simuleringar och körsimulatorstudier. En referensgrupp med representanter från intressenter och internationella experter kommer att rådfrågas i projektet.Abstract: Objective and Goal: In order to introduce HCT vehicles in Sweden, the existing regulations should be modified and a proper way of regulating HCT vehicles access to the road network should be developed to ensure that a certified HCT vehicle would not have negative effects on traffic safety, infrastructure and environment. The purpose of this project is to propose a performance based regulation of HCT vehicles. The core of the proposed regulatory framework will be a set of Performance Based Standards. Furthermore, an assessment procedure and an implementation method for the new regulation will be proposed. Result and Expected Effects: The project will support development and implementation of efficient and safe HCT vehicles which also meet the societal challenges in energy and climate change and satisfy the transport demands. This will consequently reduce the need of investments in new infrastructure. The project will make Sweden a leading actor in the ongoing attempts towards an effective, safe and sustainable transport industry in Europe. Furthermore, the project will reinforce collaboration between the vehicle industry, authorities, universities and research institutes. Approach and Implementation: The project will be performed within 10 work packages during 3 years. It starts with state of the art review to make a list of relevant performance criteria. Then a candidate set of performance measures suitable for Swedish conditions will be selected and investigated further to determine the required level of performance from HCT vehicles. The investigations will include full scale testing of HCT vehicles, simulations and driving simulator studies. A reference group with members from Swedish stakeholders and international experts will be consulted during the course of the project.
Item type: