VTI National Transport Research Database

Hur påverkas ännu icke-reglerade luftföroreningar från trafik av åtgärder för att minska CO2 emissionerna? (How are air pollutants beyond current legislation from traffic impacted by actions to reduce CO2 emissions?)

  • Hallquist, Åsa
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-11-01 -- 2018-01-04 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201303058
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Av klimatskäl finns en stor strävan från samhället att minska nettoutsläppet av CO2 från trafik. Det finns olika åtgärder tillgängliga t.ex. ökad bränsleeffektivitet och alternativa bränslen. För att minska CO2-utsläppen utan att öka risken för negativa klimat/hälsoeffekter är den vetenskapliga förståelsen av partikelemissioner från trafik viktig. Projektets syfte är att få en helhetssyn rörande partiklar och gaser som härrör från trafikemissioner, vilket även inkluderar sotpartiklar (BC) och potentiellt bidrag av SOA (sekundär organisk aerosol). Förväntade effekter och resultat: Ökad förståelse av trafikemissioner och dess egenskaper, både rörande gas- och partikelfas är viktig kunskap för nästa generations luftkvalitets- och klimatmodeller. Kunskapen krävs för att kunna förstå och förutsäga hur åtgärder för att minska CO2-utsläpp från trafik kommer att påverka dessa emissioner, innefattande primärt och sekundärt bidrag. Genom aktivt deltagande av utvalda intressenter och referensgruppsdeltagare inom transportområdet kan uppnådd kunskap komma till praktisk nytta med större potential att direkt bidra till samhällsnytta och policyutveckling. Planerat upplägg och genomförande: Syftet att få en helhetssyn rörande partiklar och gaser som härrör från trafikemissioner ska uppnås genom en omfattande mätstudie utgående från vägtrafik och sjöfart. Vi kommer att kombinera vår nyligen framtagna metod för karakterisering av individuella fordon/fartyg med avancerad högupplöst masspektrometri samt analys av storlek, flyktighet, SOA-potential och BC för grundläggande förståelse av trafikemissioner.Abstract: Objective and Goal: For climatic reasons there is considerable aspiration from the society to reduce CO2 emissions from traffic. There are different measures available e.g. increased fuel efficiency and use of alternative fuels. To decrease CO2 emissions without increasing the risk for negative climate/health impacts, the scientific understanding of particle emissions from traffic is critical. The project aim is to gain a comprehensive view of particles and co-emitted gases originating from traffic emissions, including soot (BC) and the potential contribution to SOA (secondary organic aerosol). Result and Expected Effects: Deeper understanding of traffic emissions and their properties, including both the gas and the condensed phase, is important for the next generation of air quality and climate models. This is required to understand and predict how actions to reduce CO2 emissions from traffic will impact primary and secondary emissions. Through active participation of selected stakeholders/end users within the transport sector, the obtained knowledge can be directly beneficial and will be essential for evaluating the industrial and societal value of the project results. Approach and Implementation: The aim to gain a comprehensive view of particles and co-emitted gases originating from traffic emissions will be achieved by carrying out an extensive study using road- and sea-traffic. We will combine our newly developed method for characterising individual vehicles/ships with advanced state-of-the-art high resolution mass spectrometry as well as analysis of size, volatility, SOA potential and BC to enable detailed understanding of traffic emissions.
Item type:

Powered by Koha