National Transport Library Research Database

Banöverbyggnad - en holistisk optimering av design och underhåll för ökad prestanda (Railway track structure - a holistic optimization of design and maintenance for improved performance)

  • Ekberg, Anders
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-11-01 -- 2018-01-04 Registration number:
  • Vinnova 201303012
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: I syfte att stödja EUs ambition om omfördelning av transporter från väg till järnväg är projektets mål att minska järnvägens livscykelkostnader och miljöpåverkan genom holistisk optimering inkluderande: - Förbättrad metod för att karakterisera järnvägsspår och detektera sektioner med dåliga upplagsvillkor i behov av underhåll - Designprocess för hållbar, kostnadseffektiv och miljövänlig utformning av betongsliprar baserad på predikterad och validerad status för aktuellt spåravsnittet. - Optimerad process för proaktivt spårunderhåll vad gäller metoder och intervall. Förväntade effekter och resultat: Optimering av sliperdesign och underhållsprocesser ger vinster i form av bättre ekonomi, mindre miljöpåverkan och mindre trafikstörningar. Utöver detta kommer de förbättrade upplagsvillkoren även reducera den dynamiska belastningen av räl, sliper, ballast, undergrund och fordon. Detta kan även användas t.ex. för att öka axellast på befintliga spår. Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att utvärdera spårunderhållsdata med avseende på hur denna relaterar till spårnedbrytning via validerade numeriska simuleringar. Projektet kommer att definiera optimala upplagsförhållanden för sliprar och identifiera metoder för att säkerställa och underhålla dessa. Dimensioneringsmetoder för "kalibrerade" sliprar vilka tar nytta av reducerade belastningsnivåer kommer tas fram. Dessa sliprar minskar såväl livscykelkostnader som miljöbelastning. Mätningar och utvärderingar kommer att genomföras i fält.Abstract: Objective and Goal: To aid the EC promoted shift from road to rail the aim is to reduce life cycle costs and environmental footprint of railways. This is achieved by holistic track structure optimisation including: Enhanced method for characterization of railway track and detection of track sections with poor support conditions needing maintenance; Design process for durable, cost-efficient and environmentally friendly concrete sleepers based on knowledge of current and future status of sleeper support conditions; Optimized procedure for proactive track maintenance (methods and intervals). Result and Expected Effects: Benefits in sleeper design and improved track support conditions will lead to benefits in forms of improved economy, reduced environmental impact and less traffic disruptions. In addition, the improved support conditions will also reduce the dynamic impact on rail, sleepers, ballast and ground as well as on vehicles. This can be employed also to increase e.g. axle loads on existing tracks. Approach and Implementation: The project will assess track maintenance data with respect to influence on track degradation using validated numerical simulations. The project will define optimum support conditions for sleepers, and identify means of assessing and maintaining these. Design methods will be developed for tuned sleepers that reduce dynamic stress levels due to optimum support conditions and allow slimmer designs that reduce LCC and environmental footprint. To this end, operational sleeper/ballast contact pressure, as well as efficiency of maintenance methods will be evaluated in-field.
Item type: