Abstract: För att bättre kunna planera buss- och biltrafiken i tätort krävs dynamiska modeller som klarar av att modellera trängsel, förseningar och växelverkan mellan buss- och biltrafik, där dagens statiska modeller inte räcker till. Projektets syfte är att ta fram dynamiska modelleringsverktyg för att studera denna växelverkan. Verktyget ska ge underlag för bättre planering av tidtabeller mht trängsel, bättre bussprioritering i signalerna som tar hänsyn till nätverkseffekter för såväl buss- som biltrafik.
Verktyg som gör det möjligt att studera:
-störningar på busstrafiken från biltrafik
-effekter av busskörfält på långa och korta avsnitt
-blandad trafik i signalkorsningar
-signalprioritering mm.
-förbättrad tidtabellplanering
-bättre information om ankomsttider vid busshållplatser vid incidenter.Abstract: In order to better plan and manage bus and car traffic in major cities, dynamic models are required that can model congestion, delays and the interaction between bus and car traffic, something the current static models do not handle properly. The projects goal is to develop a dynamic modelling tool in order to study this interaction. The tool shall provide the means to improve planning of timetables with regard to congestion, better bus priority functions in signal control, taking into account network effects for both busses and cars.
Tools to study:
-disturbances of car-traffic on bus-traffic
-effects of bus-lanes on long and short stretches
-mixed bus- and car-traffic in signalized intersections
-buspriority in signals
-improved planning of bus-timetables
-improved information on bus-stop arrival times