National Transport Library Research Database

Innovativ framdrivning och motorinstallation (Innovative Propulsors and Engine Integration)

  • Lundbladh, Anders
  • GKN Aerospace Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556029-0347
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-07-01 -- 2017-06-30 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201301189
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Projektet "Innovativ Framdrivning och Motorinstallation" syftar till att minska flygmotorers kinetiska förluster och buller, genom att utveckla teknik för motorns framdrivande modul. Målet är att projektet skall utveckla avancerade höghastighetspropellrar och utvärdera dessa ur prestanda och bullersynpunkt. även nacelle-fläktintegration för turbofläktmotorer kommer att analyseras. Förväntade effekter och resultat: Projektet kommer att utveckla och analysera geometrier för avancerade enkel- och motroterande propellrar avsedda för höga flygfarter. Testpropellrar kommer att tillverkas och provas i vindtunnel. Vidare kommer funktionen av nacelle och fläktinloppet för en "ultra high bypass" att analyseras. En effekt av projektet är att GKNs designförmåga inom området fläktmodul kommer att stärkas. Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att utföras som ett doktorandarbete vid Chalmers med stöd från GKNs design och analysförmåga. Experiment kommer att genomföras i Chalmers vindtunnlar med utgångspunkt från en tidigare utvecklad testrigg. Projektet är en del av klustret Framdrivningsystem och leds av klusterledaren från GKN Aerospace. Stöd till projektet kommer också från det parallella NFFP6 projektet "Metoder för Effektiv Framdrivning".Abstract: Objective and Goal: The project ´Innovative Propulsors and Engine Integration´ aims to reduce aircraft engines kinetic losses and noise, by developing and analyzing technology for the engine´s propulsive module. The goal of the project is to develop advanced high speed propellers and evaluate these for performance and noise aspects. In addition the nacelle-fan integration for turbofan engines will be studied. Result and Expected Effects: The project will develop and analyze geometries for advanced single and counter rotating propellers designed for high flight speeds. Test propellers will be manufactured and tested in a wind tunnel. Also, the aerodynamical function of nacelle and fan inlet for an ultra high bypass engine will be analyzed. An effect of the project is that GKN's design ability for the propulsive module will be strengthened. Approach and Implementation: The project will be executed as a doctoral thesis. Experiments will be performed in Chalmers' wind tunnels based on a previously developed test rig. The project will be a part of the research cluster propulsion systems and will be led by the cluster leader from GKN Aerospace. Support to the project will also come from the parallel NFFP6 project ´Methods for Effective Propulsion´.
Item type: