National Transport Library Research Database

Framtida layouter av förarplatser och visuell information i lastbilar (Future Layouts for Driver Positions and Visual Information in Trucks (FUDVI))

  • Blomdahl, Patrik
  • Volvo Lastvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556013-9700
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-11-01 -- 2016-12-30 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201302634
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Huvudsyftena och målen med projektet är följande: * Bevisa antagandet att förare sitter olika beroende på körsituation och transportuppdrag * Föreslå nya fördelaktiga layouter av förarplatser med tillhörande arrangemang av visuell information * Utveckla metodik för effektivt användande av körsimulatorer i tidig utveckling av koncept * Etablera modeller för att förutse körställningar utifrån typ av transport, trafikmiljöer, produktutformning och förarstorlekar * Applicerbara resultat för medeltunga och tunga lastbilar, men även för andra kommersiella vägfordon Förväntade effekter och resultat: De förväntade effekterna av och resultaten från projektet är: * Högkvalitativa resultat från metodik som drastiskt kortar ledtider och minskar behovet av fysisk provning * Verifierad metodik som kan inkluderas i den generella utvecklingsprocessen * Påvisade samband för hur körställningar och layouter påverkas av styrande parametrar * Förarplatser som är bevisat säkrare och mer ergonomiska * Verifierade körställningsmodeller som kan implementeras i CAD-baserade ergonomisimuleringsprogram Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att drivas i fyra arbetspaket: 1. State of the Art när det gäller dagens produktlösningar och metodik för studier av förarbeteenden 2. Hur körsimulatorer inkluderas i en effektiv produktutvecklingsprocess 3. Förarplatslayouter som stöttar säker körning och förarnas hälsa 4. Predikteringsmodeller för körställningar som motsvarar dynamiska körsituationer När metodik och utrustning etablerats och validerats kommer en flexibelt konfigurerbar körsimulator vara det huvudsakliga verktyget för att analysera körställningar och nya förarplatslayouter.Abstract: Objective and Goal: The main purposes and goals are: Secure evidence of that drivers sit differently depending on transport tasks and driving conditions; Provide models for posture prediction and where visual information should be positioned; Develop new beneficial layouts of driver positions and visual information; Integrate driving simulators in the early concept development process; Results that are valid for a majority of medium-heavy and heavy trucks, but also applicable to other on-road commercial vehicles. Result and Expected Effects. The expected effects and results are: High-quality results from methodology that drastically cut lead-times with reduced need of physical testing; Verified methodology to be included in the general product development process; Proven relationships of how driving postures and layouts are influenced by governing parameters; Driver positions that are more safe and ergonomic; Verified posture prediction models that can be implemented into ergonomics CAD simulation software programs. Approach and Implementation: The project will be run in four work packages: 1. State of the art for today´s product solutions and methods for driver behavior studies; 2. Driving simulator integration within an efficient concept development process; 3. Driver position layouts that support safety and driver health; 4. Posture prediction model(s) representing dynamic driving situations. When methodology and equipment have been established and validated, a flexibly configurable driving simulator will form the main tool to analyze driving postures and new driver position layouts.
Item type: