VTI National Transport Research Database

Cyklandes fördröjning i transportnätet och restidskvoten cykel/bil - vilken effekt har detta på cyklandet? (The delay of cycling in the transport system and the travel time quota - which are the effects on cycling?)

  • Svensson, Åse
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-05-05 -- 2017-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2015/52643
Subject(s): Abstract: Tillgängligheten påverkar både den sociala och den ekonomiska dimensionen av transporthållbarhet. God tillgänglighet är ett av huvudmålen för de svenska transportpolitiska målen och framkomlighet är en viktig del av tillgängligheten. Restidskvoten mellan hållbara färdmedel (här cykel) och bil samt cyklandes fördröjning i transportnätet är viktiga transporthållbarhetsindikatorer. Man vet från tidigare forskning att cyklandes framkomlighet/fördröjning och restidskvoten mellan bil och cykel är viktiga för benägenheten att välja cykel, MEN man vet alltför lite om några storleksordningar. I TRAST finns idag uppgifter på ”acceptabla restidskvoter” men dessa är alltför ospecifika och behöver dessutom uppdateras. För en sådan uppdatering krävas kunskap och forskning kring kopplingen mellan olika aspekter på fördröjning och restidskvoten och effekten på cyklandet. Kommuner måste kunna sätta mål för dessa transporthållbarhetsindikatorer för att kunna följa upp tillståndet och kunna tillgripa nödvändiga åtgärder för att förbättra restidskvoten cykel/bil samt minska cyklandes fördröjning i syfte att öka cyklandet. Utgångspunkten är att dessa hållbarhetsindikatorer i framtiden arbetas in i exempelvis TRAST och/eller VGU. Det övergripande syftet med forskningsområdet är att systematiskt bygga upp kunskapen inom området cyklandes framkomlighet som ett medel att öka cyklandet; kunskap som många kommuner efterfrågar. Syftet med denna studie är mer specifikt att undersöka sambandet mellan förändringar i restidskvoten cykel/bil respektive cyklandes fördröjning och förändringar av cyklandet.Abstract: Availability affects both the social and the economic dimension of transport sustainability. Good accessibility is one of the main objectives of the Swedish Transport Policy Objectives and accessibility is an important part of availability. Travel time ratio of sustainable transport (here cycle), cars and the delay of cycling in the transport network is vital transport sustainability indicators. We know from previous research that accessibility of cycling/ delay and travel time ratio between the car and the bike are important for the possibility to choose the bike, but you know too little about a orders of magnitude. In TRAST there is available information today on "acceptable travel time quotas" but these are too unspecific and also need to be updated. For such updates required knowledge and research on the connection between various aspects of delay and travel time ratio and the effect on bicycle use. Municipalities must be able to set goals for these transport sustainability indicators in order to monitor the condition and to be able to take the required measures to improve travel time quota bike / car and reduce the delay of cycling in order to increase cycling. The point is that these indicators of sustainability in the future can be used in for example TRAST and / or VGU. The overall aim of the research is to systematically build up knowledge in the field of cycling accessibility as a tool to increase cycling; knowledge that many municipalities are asking for. The purpose of this study is to examine the relationship between changes in travel time quota bike / car , the delay of cycling and changes in bicycle use.
Item type:

Powered by Koha