VTI National Transport Research Database

Nya material för säkra vägbeläggningar för cyklister och fotgängare (New materials for safe road pavements for cyclists and pedestrians.)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-08-15 -- 2018-09-15 Registration number:
  • Trafikverket 2015/53804
Subject(s): Abstract: Sedan införandet av nollvisionen har motortrafikskador minskat stadigt i Sverige. För de oskyddade trafikanterna är trenden den motsatta; antal skadade och dödade ökar. Idag är en betydande majoritet av de slutenvårdade från trafikolyckor oskyddade trafikanter. Forskning har visat att en stor del av skadorna beror på singelolyckor, vars orsaker kan härledas till trafikmiljöns utformning. Genom att göra trafikmiljön mer förlåtande kan skador undvikas. Inom tidigare projekt finansierade av Skyltfonden och Vinnova har stötdämpande vägbeläggningsmaterial inspirerade av lekplatsbeläggningar tagits fram. Modellering av skaderisk för en typ av skallskada har visat möjlighet till sänkning på upp till 45 procentenheter (SafeEV, Deliverable D4.1.) för en av beläggningarna. En selektion av de beläggningar som presterat bra på labtester har lagts på teststräckor på AstaZero’s område för oskyddade trafikanter. Eftersom materialen är helt nya, de flesta med skelett av gummi och stenkross sammanhållet av olika bindemedel som bitumen (klass 1), lim (klass 2) och cement (klass 3), vore det önskvärt att ett stort antal tester utföres på testbanorna innan man kan ta ställning till pilotförsök i de intresserade kommunerna. Det finns på området också plats för ytterligare tre banor; något som diskuterats för dessa är bland annat material med ökad gummiinblanding och ytterligare studier kring luminiscerande material, utöver den befintliga luminiscerande banan.Abstract: Since the introduction of the Vision Zero, motor traffic injuries have decreased steadily in Sweden. For unprotected road users the trend is the opposite; number of injuries and fatalities are increasing. Today, a significant majority of those who require institutional care from traffic accidents are unprotected road users. Research has shown that a large part of the injuries is due to single accidents, whose causes can be traced to the traffic environment design. By making the traffic environment more forgiving injuries can be avoided. In earlier projects funded by Skyltfonden and Vinnova, shock absorbing surfacing materials inspired by the playground coatings have been developed. Modelling of risk of injury to a type of head injury have demonstrated the ability to reductions of up to 45 percentage points (SafeEV, Deliverable D4.1.) for one of the coatings. A selection of the coatings that performed well in lab tests has been put to test tracks on AstaZero's area for unprotected road users. Because the materials are new, most of them with a rubber and crushed stone skeleton bound together with various bitumen binders(class 1), adhesives (Class 2) and cement (class 3), it would be desirable to carry out a large number of tests on test tracks before considering pilot tests in interested municipalities. The test area also has space for three additional courses; discussions have been made to use those for materials with increased rubber content, aside for the existing luminescent course.
Item type:

Powered by Koha