Abstract: Syftet med projektet är att utveckla planeringsmetoder för effektivare planering av samhällsbetalda resor. Dels ska ett GIS-baserat planeringsstöd utvecklas, som kan användas för att utvärdera effekterna av olika typer av samordning av trafikformer såsom linjebunden kollektivtrafik, skolresor, färdtjänstresor, sjukresor och allmän anropsstyrd kollektivtrafik. Dels ska en ny algoritm för att planera anropsstyrda uppdrag utvecklas och jämföras med de algoritmer som idag används för operativ planering.
En utvärdering kring planeringsalgoritmer för anropsstyrd trafik kan leda till vidareutveckling av befintliga kommersiella planeringssystem. Utvärderingen ger en uppskattning över hur stora besparingar förbättrade planeringsalgoritmer kan ge, samt förslag på hur algoritmerna kan utvecklas för att uppnå dessa mål. De två frågeställningarna rörande samordning av trafikformer och val av planeringsalgoritmer, bidrar båda till att skapa en förbättrad kostnadseffektivitet för samhällsbetalda resor.Abstract: The purpose of this project is to develop planning methods for higher efficiency of community-financed travel. The project has two parts. The first part is about development of a planning-support tool to be used to evaluate the effects of different types of coordination between different forms of public transport; fixed route services, school buses, special transport services and demand responsive public transport. The second part is about development and evaluation of algorithms to use for planning of demand responsive transport.
An evaluation of algorithms for demand responsive transport can lead to future development of existing commercial planning systems. It can also give estimations on the financial savings that new planning algorithms can give. Overall, the results of this project can contribute to a more cost efficient planning of community-financed travel.