National Transport Library Research Database

Ny provningsmetodik för bedömning av bindemedlets korrosionsskyddande förmåga i betong. Underlag till LCA-analys och livslängdsbedömning (New test method to evaluate the anticorrosion efficiency of different binders and compositions of binders in concrete. Design input for LCC-analysis and lifetime predictions of concrete structures)

  • Sederholm, Bror
  • Swerea KIMAB AB, Svenskt företag eller organisation, 556593-0509
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-06-12 -- 2018-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/54962
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet är att skapa en ny innovativ provningsmetodik som på ett enkelt och tillämpbart sätt kan utvärdera olika bindemedels korrosionsskyddande förmåga i betong. Det övergripande målet är att forskningsresultatet ska ge beräkningsvärden som kan ingå i framtida LCC-analyser och i livslängdsberäkningar. För att kunna underlätta användningen av alternativa bindemedel i anläggningskonstruktioner och därmed minska koldioxidbelastningen, måste osäkerheten utredas angående kloridinitierad korrosion hos betong med material som ersätter det rena portlandcementet tex. flygaska, slagg och silika. I detta projekt utvärderas betongkonstruktioners livslängd med avseende på korrosion i initierings- och propageringsskedet istället för att bestämma specifika kloridtröskelvärden. De parametrar är tex. initieringstiden och korrosionshastigheten i propageringsskedet samt hur dessa påverkas av olika bindemedel och betongsammansättningar. Transport av fukt och klorider studeras i ett annat BBT-projekt.Abstract: The purpose of the project is to invent a new test method which will evaluate the anticorrosion efficiency from different concrete compositions and mixtures. The aim goal is that design input values for LCC-analysis and lifetime predictions will be achieved from the research results. The unreliability regarding chloride initiated corrosion of reinforced concrete when using new binding materials must be investigated in great detail to facilitate the use of new concrete binders and mixtures such as fly-ash, slag and silica fume. The technical lifetime regarding the initiation phase and propagation phase of corrosion will be evaluated in this project instead of studying the chloride threshold values. Transportation of moist and chlorides in the concrete will be evaluated in another BBT-project.
Item type: