National Transport Library Research Database

Temperaturmätning i inklädnadsystem och sprutbetong inom Norra Länken (Temperature measurement in concrete lining and shotcrete in the Northern Link, Stockholm)

  • Olofsson, Olle
  • Kennedy Automation AB, Svenskt företag eller organisation, 556106-6613
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-03-15 -- 2024-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/38759
Subject(s): Online resources: Abstract: Norra Länkens bergtunnlar har inte driftsatts och det finns i dagsläget lite eller ingen kunskap om vilka temperaturnivåer som kommer att uppstå i inklädnadssystemet och dess bakomliggande sprutbetongförstärkning. Detta FOI förslag har för avsikt att mäta de årstidvis växlande temperaturnivåerna i inklädnaden och den bakomliggande sprutbetongen i syfte att ge ökad kunskap om huruvida temperaturen kan resultera i framtida driftproblem och huruvida kraven är korrekt ställda på konstruktionen. Målet är att öka kunskapen, minska inspektioner och underhållskostnader samt verifiera alt. korrigera konstruktions kraven vid eventuell framtida tillämpning med Norra Länkens inklädnadslösning. Exempelvis kommer Norra Länkens inklädnadssystem att tillämpas inom Förbifart Stockholm (FS). Exponeringsklass XS2, XF4 föreskrivs generellt för bergförstärkning med sprutbetong inom FS:s bergtunnlar. Höga krav är ställda eftersom det inte finns några data över huruvida temperatur i kombination med vatten kommer att påverka konstruktionen. Det generella antagandet har varit att höga luftflöden resulterar i tunneltemperaturer som motsvarar uteluftstemperaturen i inklädnad och bergfärstärkning. Högt ställda krav på exponeringsklass i sprutbetong är generellt svårare att applicera vilket kan leda till brister i kvalité och högre krav resulterar generellt i ökade kostnader. Ökad kunskap kan resultera i en korrigering av kraven och en kostnadsbesparing i bygg- och driftskede inom FS.Abstract: Northern Link rock tunnels have not been launched and it is in the current situation little or no knowledge about the temperature levels that will occur in partial lining and its underlying sprayed concrete reinforcement. This FOI proposals intend to measure the fluctuating temperature levels during hole year in the cladding and the underlying shotcrete in order to provide greater knowledge of whether the temperature may result in future operational problems and whether the requirements are properly subordinated to the structure. The goal is to increase knowledge, reduce inspection and maintenance costs and verifying alt. correcting design requirements of any future application by Northern Link solutions. For example, the Northern Link sheeting applied in the Stockholm Bypass (FS). Exposure class XS2, XF4 provided generally for rock reinforcement with shotcrete in the FS rock tunnels. High requirements are set, since there are no data on whether the temperature in combination with water will influence the structure. The general assumption has been that high air flows results in tunnel temperatures corresponding to the outdoor air temperature in the cladding and rock reinforcement. High standards for exposure class of shotcrete is generally more difficult to apply, which can lead to deficiencies in quality and higher requirements will generally result in increased costs. Increased knowledge can result in a correction of the requirements and cost savings in the construction and operational stage of the FS.
Item type: