National Transport Library Research Database

FFI Safe Roadtrains for Efficient Transports (FFI Safe Roadtrains for Efficient Transports)

  • Ekfjorden, Andreas
  • Volvo Technology AB, Svenskt företag eller organisation, 556542-4321
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-12-01 -- 2017-12-22 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201304724
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Det går att spara upp till 25 % bränsle och därtill utrymme på vägen genom att köra lastbilar i sk "fordonståg", men många nyckelteknologier behöver forskningsarbete för att nå användbar nivå. Förares och medtrafikanters agerande och reagerande på fordonståg samt långtidseffekter behöver studeras. Inom projektet avser därför partners Volvo, Chalmers och Kapsch att utveckla nämnda funktioner i en testbäddsflotta bestående av minst 3st s.k. Nordisk kombination utrustade för körning i vägtåg i daglig trafik. Målet är att uppnå önskad kunskapsnivå på ovanstående punkter. Förväntade effekter och resultat: Vägtågsteknik som utvecklas inom ramen för detta projekt väntas ha en mängd positiva effekter i framtiden: En stark del av en framtida produktportfölj för tillverkare av fordon och fordonskomponenter. Viktigt forskning inom fordonsindustrin görs inom Sverige och stärker konkurrenskraften för svensk industri genom att bygga kompetens och nya produktområden Bibehållen eller höjd säkerhet för samma transportarbete. Minskad miljöpåverkan från transporter. Bättre effektivitet i transportsystemen bidrar till att mer gods kan transporteras på befintlig väginfrastruktur. Planerat upplägg och genomförande: Arbetet i projektet kommer att vara iterativt och mycket aktivitet kommer att ske parallellt i de olika arbetspaketen som kommer lämna input till varandra regelbundet. Systemet kommer att utvecklas stegvis där de första stegen handlar om att utrusta fordon med sensorer, aktuatorer och kommunikationsutrustning anpassade till att utveckla den specifika funktionen. Funktionen kommer sedan att börja med normala följeavstånd med radarbaserad farthållare, kompletterade med stöd av datakommunikation mellan fordonen. Avståndet mellan fordonen kommer sedan successivt att krympas.Abstract: Objective and Goal: It´s been proven possible to save up to 25 % fuel and road footprint by driving trucks in platoons but several key technologies needs more work to reach a usable level, including drivers and other road users actions, reactions and interaction with the platoon and the long term behavioral effects. Within the project Volvo, Chalmers University and Kapsch, therefore aim to develop mentioned functionalities and apply them on a pilot fleet consisting of 3 trucks with trailer used by a hauler in real traffic. The goal is to reach sufficient knowledge level on above mentioned research topics. Result and Expected Effects: The platooning technology developed in the project is expected to generate a number of positive effects in the future: An important part of the future product portfolio for manufacturers of vehicles and vehicle components. Vital reasarch within the automotive industry is being done in Sweden and strengthens competitional ability for Swedish industry by building competence and new product areas. Preserved or enhanced level of safety. Reduced impact on environment from transports. Approach and Implementation: The work within the project will be iterative and many of the work package activities will be parallell, leaving producing input to each other regularely. The system will be developed in steps where the first steps will be about equipping the vehicles with sensors, actuators and communication components tailored for supporting specific functionalities. The base function will use normal time gaps with radar based Adaptive Cruise Control, completed with data communication between the vehicles. The time gap will later be reduced as more advanced functionalities are applied.
Item type: