Abstract: Projektet avser en förstudie som bygger på den gemensamma ansökan från EFI vid HHS samt TØI om en komparativ studie mellan Sverige och Norge med titeln ”Utformning och finansiering av långväga kollektivtrafik”. Generellt skall projektet vara inriktat på benchmarking och faktisk implementering av de förslag som projektet leder fram till. För att detta skall uppnås är det viktigt att branschen med berörda företag blir engagerad, helst i form av finansiella bidrag av något slag eftersom detta torde öka chanserna för att projektresultaten också implementeras.
I det praktiska upplägget av förstudien kommer vi inledningsvis att i samarbete med Bussbranschens Riksförbund få till stånd ett möte med några av de stora expressbussföretagen i Sverige (eventuellt redan 17 september). Tillsammans med TØI kommer vi därefter att inrikta oss på att arrangera två workshops och hitta fler finansiärer från Sverige och Norge till ett större fortsättningsprojekt.
Projektet kommer att kunna dra nytta av flera fördelar som följer av att göra jämförelser mellan två länder med likartade institutionella förhållanden. Vi kan bl.a. ge mer realistiska rekommendationer om hur politiken kan utformas inom dessa ramar. Till detta kommer också betydelsen av att studien, utöver järnvägstrafiken också inkluderar expressbussmarknaden på ett sätt som tidigare inte har gjorts.Abstract: The project is a joint research effort involving SSE in Sweden and TØI in Norway, aiming at a comparative analysis of how long-distance public transport (primarily by trains and express bus coaches) is organised and financed in Sweden and Norway. The goal is to investigate how the different solutions of the two countries at the regional and national levels, and their interdependence, have affected the development of costs and supply.
The project will gain from several advantages related to the comparison of two countries with similar instituional conditions. We will for example be able to provide more realistic recommendations on how policies can be designed within this framework. There are also gains to be made from the inclusion of both train and bus coach services in a way that has not been done previously.