Abstract: SARPAs mål är att undersöka och konstruera en arkitektur för fordonsautomatisering i flexibla miljöer. SARPA kommer göra en implementation av autonoma dumprar för validering av arkitekturens säkerhet och robusthet men även som demo och forskningsplattform för kommande forskningsprojekt.
Förväntade effekter och resultat:
- Arkitektur för automatiserade fordon i flexibla miljöer.
- Säkerhetskoncept för låg hastighet.
- Automatiserad dumpern för validering och forskning.
- Reference-systemet.
- PhD
Planerat upplägg och genomförande: SARPA är indelad i nio arbetspaket (WP): 1. projektsamordning 2. Toppmodern analys 3. Funktionell arkitektur 4. Arkitekturintegration 5. Automatiserade fordon och infrastruktur 6. Vehicle beslut, interaktion och tjänsteresor 7. Säkra fordon 8. Verifiering och validering 9. Spridning och demonstration Abstract: Objective and Goal: SARPA's goal is to explore and construct an architecture for vehicle automation in agile environments. SARPA will make an implementation of autonomous haulers to validate the architecture´s security and robustness as well as demo and research platform for future research. Result and Expected Effects: Architecture for automated vehicles in flexible environments; Safety concept for low speed; Automated articulated hauler for validation and research; Reference system; PhD. Approach and Implementation: SARPA is divided into nine work packages (WP): 1. Project coordination; 2. State of the art analysis; 3. Functional architecture; 4. Architecture integration; 5. Automated vehicle and infrastructure; 6. Vehicle decisions, interaction and missions; 7. Safe vehicle; 8. Verification and Validation; 9. Dissemination and Demonstration.