National Transport Library Research Database

Implementering av ME system för vägdimensionering och nedbrytning (ME based pavement design an performance prediction framework)

  • Erlingsson, Sigurdur
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-06-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/54509
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet avser att: a) förbättra ERAPave "performance" modul med data rörande temperatur, frys/tö samt fukt. b) introducera lågtemperatursprickor, ojämnhetsutveckling. c) validera och kalibrera mot resultat från HVS-körningar samt fullskaleprovsträckor (Svappavaara). Projektdel b enligt ovan är ett doktorandprojektAbstract: The aim of the Project is to: a) enhance the ERAPave perform code so it can in a more realistic way incorporate local ambient climate conditions (temperature, freeze/thaw and moisture). b) introduce new distress modes such as low temperature cracking and roughness. c) validate and calibrate the code against known preformance from HVS tests and full scale test sections (Svappavaara). Subsection b) above is a PhD-project.
Item type: