National Transport Library Research Database

Metodik för effektutvärdering av kilometerskatt för tunga fordon. (Methodology for impact assessment of road user charging for heavy vehicles.)

  • Fastén, Gunnar
  • NetPort Karlshamn AB, Svenskt företag eller organisation, 556728-3048
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-06-01 -- 2017-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/51724
Subject(s): Abstract: Ett införande av kilometerskatt för tunga fordon kommer att få effekter på transportsystemet men också på näringsliv och regioner. För att utvärdera måluppfyllelse behöver effekterna mätas, analyseras och redovisas. Detta kräver dels en väl genomarbetad metod för utvärdering av kilometerskatt, dels insamling av data som behövs för att beskriva nu- och efterläge. Detta projekt avser att leverera metodik för effektutvärdering, föreslå hur data kan samlas in, samt att genomföra en pilotstudie för att testa och verifiera metodens tillförlitlighet. Projektets resultat ger goda möjligheter att analysera effekter såsom påverkan på produktion och sysselsättning i Sverige, konsekvenser för olika regioner och branscher, men också förändringar i transportsystemet. Projektet bidrar till kunskap om hur ett system för kilometerskatt ska utformas och förädlas, hur ekonomiska styrmedel kan användas inom transportsystemet, samt om principer och metoder för prissättning. Därtill levererar projektet kunskap om databehov och datafångst för effektutvärdering.Abstract: The implementation of distance based road charging scheme for heavy vehicles will have an impact on the overall transport system but also on industry and regions. Assessment of impacts requires the effects to be measured, analysed and reported. This requires a wellconceived methodology for evaluating road user charging, and the collection of data necessary to describe both ante and post conditions. This project intends to deliver a methodology for impact assessment, suggest how data can be collected, and to conduct a pilot study to test and verify the reliability of the method. The project results provide a good opportunity to analyse the effects such as the impact on production and employment in Sweden, in different regions and industries, but also changes in the transport system. The project contributes to knowledge of how a system for road charging shall be designed and refined, how economic incentives can be used in the transport system, as well as on the principles and methods for pricing. In addition, the project delivers knowledge of data needs and data capture for impact evaluation.
Item type: