National Transport Library Research Database

IRIS - Integrerat dynamiskt prognostiserande underhållsstöd (IRIS - Integrated dynamically prognosticating service support)

  • Biteus, Jonas
  • Scania CV AB, Svenskt företag eller organisation, 556084-0976
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2012-11-08 -- 2017-10-31 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201203665
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: IRIS, prognostiserat individuellt underhållsstöd grundat på systematiserad kunskap om komponenters tillstånd i inhomogena fordonsflottor, syftar till att ta fram metodik för att skatta kvarvarande livslängd för komponenter på tunga markbundna fordon. Resultaten ska implementeras i en prototyp inkluderande beslutsstöd och prognostik-algoritmer. Förväntade effekter och resultat: Projektet förväntas leda till en prototyp av mjukvara som kan utvärderas på en verkstad för en flotta av fordon, där användandet av prototypen ger en ökning av fordonens tillgängliga driftstid och en minskning av fordonens totala kostnad för planerat och oplanerat underhåll. Vidare förväntas de akademiska parterna stärka sina utbildningar inom området prognostik och diagnostik. Planerat upplägg och genomförande: Projektet är uppdelat i fyra arbetspaket, där paket ett är applicerad forskning för att ta fram metoder för att skatta kvarvarande livslängd på komponenter. Detta baserat på statistisk modellering med komplettering från fysikaliska modeller. I paket två utvecklas en beslutslogik som kan användas för att bedöma konsekvenserna av ett fordons totala hälsostatus. I paket tre tas ett antal algoritmer fram för några olika komponenter. I det sista paketet utvecklas en prototyp av ett datorprogram som kan användas av flottägare, verkstadsmottager med flera för att planera underhåll.Abstract: Goals/targets: To prognosticate the maintenance need for individual vehicles, in an inhomogeneous fleet of vehicles, based on systematic knowledge regarding the remaining useful life of the vehicles´ components. The purpose of the project is to gain knowledge regarding the methods needed to develop algorithms for remaining useful life, based on statistical methods complemented with physical models. A computer program prototype will be developed that can be used by mechanics, work shop planners, fleet owners, etc., to plan maintenance.
Item type: