National Transport Library Research Database

Utilize 48V system to gain CO2, safety and improved UX (Utilize 48V system to gain CO2, safety and improved UX)

  • Midholm, Daniel
  • Volvo Personvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556074-3089
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2014-04-01 -- 2017-12-31 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201304646
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Att kvantifiera potentiell CO2 besparing medelst ett lågkostnadsmildhybridsystem baserat på 48V som systemspänning. - Reducera bränsleförbrukning med 8-10g CO2/km i genomsnitt per bil. - Möta kommande lagkrav på flottförbrukning som kommer träda i kraft från 2020 och 2025. - Studera hur vi kan utnyttja 48V systemspänning för att sänka bränsleförbrukning, förbättra aktiv säkerhet och förbättra kundtillfredställelse. - Skapa kärnkompetens för tillämpad forskning inom 48V elkraft arkitektur mellan akademien och industri. Förväntade effekter och resultat: Projekt resultaten förväntas få mycket stor praktiskt användning. Förvisso är detta ett akademiskt projekt men via samarbetspartnern Volvo Personvagnar, erbjuds möjligheten att föra vidare den ökade kunskapen till nya avancerade tekniska utvecklingsprojekt. Resultatet av en lyckad utkomst av projektet är en ökad penetration på marknaden av lågkostnadsmildhybridapplikationer som är ett led i att reducera flottförbrukningen och möta kommande lagkrav. Resultaten kommer kontinuerligt att presenteras på symposier och seminarier, samt i konferens och tidskriftsartiklar. Planerat upplägg och genomförande: Volvo Personvagnar är huvudsökande i projektet samt kommer agera projektledare. Projektet drivs som ett doktorandprojekt med hemvist på Chalmers med förstärkt handledning. En styrgrupp för projektet kommer att etableras. Medverkande är seniora forskare från Chalmers samt doktorand från Chalmers, samt linjechef och tekniska specialister från Volvo Personvagnar.Abstract: Objective and Goal: To quantify potential CO2 savings with a low cost high volume mild-hybrid system based on 48V system solution. - Reduce fuel consumption with 8-10g CO2/km on average per vehicle; - Meet legal fleet fuel consumption regulations, year 2020 and 2025; - Study how to utilizie 48V to decrease fuel consumption, improve active safety and improved customer features; - Create a core-cluster for applied research within 48V electric power supply architecture between academy and industry. Result and Expected Effects: The project results are expected to be of very great practical use. The result of a successful livelihood of the project is to increase market penetration of low-cost mild hybrid applications, all in order to reduce fleet fuel consumption and meet future regulatory requirements. The results will be continuously presented at symposiums and seminars, as well as in conference and journal articles. Approach and Implementation: Volvo Cars is the main applicant in the project and will act as project manager. The project is a PhD project based at Chalmers with strengthened tutorial. A project steering committee will be established. Participants are senior researchers from Chalmers University and PhD from Chalmers, together with line managers and technical specialists from Volvo Cars.
Item type: