Abstract: Syfte och mål
Avsikten med detta projekt är att utvärdera nyttan av den färdiga resenärsinformationstjänsten för de tilltänkta brukarna samt för dem som tillhandahåller informationen. Det vill säga undersöka vilken funktion resenärsinformationstjänsten fyller, för vem/vilka och om den påverkat de tilltänkta brukarnas livskvalitet.
Resultat och förväntade effekter Arbetet förväntas resultera i en doktorsavhandling baserad på flera forskningspapers som belyser effekterna av en resenärsinformationstjänst för de tilltänkta brukarna.
Uppläggning och genomförande Projektet utgörs av fyra delstudier:
Studie 1 - Behovet av resenärsinformation ur brukarsynpunkt
Studie 2 - Fick brukarna det de ville ha? Effekter av resenärsinformationstjänsten
Studie 3 - Fick THM, operatörer och myndigheter det de ville ha? Vilken effekt fick informationssystemet för dessa aktörer?
Studie 4 - Hur förhåller sig det brukarna fick relativt det de önskade och vilka effekter får detta för deras resande?Abstract: Goals/targets
The aim of the project is to describe the effects of a traveller information service för the intended users and for those that provide the information, i.e. describe the function the service has, for whom and if it has had an impact on the quality of life for the intended users. Result and effects The work will result in a PhD-thesis based on several research papers on the effects of the traveller informationsystem for the intended users.
Planning and implementing The project is based on four studies:
Study 1 - The user need of traveller information
Study 2 - Did the users get what they wanted?
Stduy 3 - Did the information providers get what they wanted?
Study 4 - What is the relation between what the users asked for and what they got and what effects does this have on their travel?