Abstract: Syfte och mål: Autonoma transportsystem kan vid tillämpning i samhället ge en betydande ökning av mängden transporterat tonnage tillsammans med minskad bränsleförbrukning och driftskostnad. Trafik- och arbetsplatssäkerheten ska vara högre än vid bruk av konventionella fordon.
Förväntade effekter och resultat: Projektet iQMatic tar de första stegen mot autonoma tunga fordon. En slutlig implementation av sådana system är mycket komplicerad, då kraven på både funktion och säkerhet är extremt höga. Autonoma transportsystem kommer att vara en del av framtidens samhälle, och det är därför kritiskt att bygga upp kunskap inom området för att ge den svenska fordonsindustrin möjligheten att behålla den starka position den har idag. Akademin inom Sverige måste kunna försörja industrin med den kompetens som kommer att krävas för att klara skiftet till autonoma fordon.
Planerat upplägg och genomförande: Projektet iQMatic lägger en stor och viktig del av grunden till förarlösa, verkligt autonoma tunga fordon genom: Utveckling av en omgivningsmodell för att ge ett fordon förmågan att agera självständigt. Bestämmande av ett fordons manöverförmåga och begränsningar för att undvika skapande av farliga situationer. Utveckling av ett ledningssystem för samordning och planering, samt kommunikation mellan ledning och fordon. Tillämpning av ovanstående delar i ett fysiskt fordon. Vid projektets slut ska fem doktorsavhandlingar inom området vara slutförda.Abstract: Objective and Goal: iQMatic takes the first steps towards autonomous heavy vehicles. An actual implementation of such systems is very complex, since both functional and safety requirements are extremely high. Automated transport systems will certainly be a part of the future society, so it is strategically critical to build knowledge within the domain to enable the Swedish automotive industry to maintain today´s leading position. Result and Expected Effects: iQMatic takes the first steps towards autonomous heavy vehicles. An actual implementation of such systems is very complex, since both functional and safety requirements are extremely high. Automated transport systems will certainly be a part of the future society, so it is strategically critical to build knowledge within the domain to enable the Swedish automotive industry to maintain today´s leading position. Approach and Implementation: Swedish academia must be able to supply the industry with the competence necessary to make the transition to autonomous vehicles. Autonomous heavy vehicles can first be deployed in industrial applications in enclosed areas; such as open pit and underground mining operations, seaports, or terminals. In the longer term, as the technology matures, the usage can be extended to transport platoons on highways.