VTI National Transport Research Database

Robusta tidtabeller för järnvägstrafik (fortsättningsprojekt), RTJ+ (Robust timetables for railway traffic (continuation), RTJ+)

  • Peterson, Anders
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-09-01 -- 2016-06-30 ; 3200000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201302869
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Projektet bygger på tidigare resultat för att identifiera, definiera och kvantifiera robusthet som ett kvalitetsmått på tidtabellen. Projektet syftar till att utveckla och utvärdera arbets- och beräkningsmetoder som stödjer framtagandet av robusta tidtabeller. Metodiken innefattar utveckling av optimeringsmodeller som kan verifieras med simuleringar. Den robusthet som läggs in i tidtabellen ska vägas mot de kostnader den är förenad med, som t. ex den eventuellt ökade planerade restid som kan uppstå. Förväntade effekter och resultat: Övergripande konsekvenser av projektet förväntas vara bättre förutsättningar att: I) känsligheten för störningar i järnvägssystemet minskar II) järnvägsnätets kapacitet används på ett mer hållbart sätt III) mindre resurser används direkt och indirekt, då även sekundära förseningar förväntas minska IV) sambandet mellan robusthet och kapacitet belyses, vilket är till praktisk nytta när det gäller att identifiera maximal kapacitet Resultaten från projektet förväntas ge vägledning till både järnvägsföretag och infrastrukturhållare i arbetet med tidtabellskonstruktion. Planerat upplägg och genomförande: Fortsättningsprojektet består väsentligen av två delar: 1.Implementering av robusthetsmått i en optimeringsmodell, som används för att räkna fram tidtabeller. 2. Evaluering av de tidtabeller som skapats med robusthet. Den modelltekniska beskrivning av tidtabellen utgår från den blandade heltalsmodell som BTH har tagit fram. De robusta tidtabeller som tagits fram kommer att utvärderas med hjälp av optimering och simulering för att jämföra återställningsförmågan vid störningar. Genom samarbetet med SJ är det också möjligt att senare testa principer på den verkliga trafiken.Abstract: Objective and Goal: The project is based on previous results for identifying, defining and quantifying robustness as a quality measure for the timetable. The project aims at developing and evaluating working methods and computational methods supporting the construction of robust timetables. The methodology comprises development of optimization models, which can be verified by simulations. The robustness inserted into the timetable shall be related to its associated costs, e.g. a possible induced increase in the scheduled travel time. Result and Expected Effects: The overall effects of the project are expected to be improved conditions for: 1) decreasing the sensitivity to disturbances in the railway system, 2) using the railway network´s capacity in a more sustainable way, 3) decreasing the direct and indirect use of resources, as also secondary delays are assumed to decrease, 4) highlighting the relation between robustness and capacity, which is useful for identifying maximum capacity. The results are expected to give guidance for both railway operators and infrastructure providers in their work with timetable construction. Approach and Implementation: The continuing project consists of two main parts: 1. Implementation of robustness measures in an optimization model, which can be used to compute timetables. 2. Evaluation of timetables, which are constructed with robustness. The timetable description is based on a mixed integer linear programming model provided by BTH. The robust timetables constructed in the project will be evaluated by optimization and simulation to compare the resilient capabilities at disturbances. Through the co-operation with SJ it is also possible to later test principles in the real-world traffic.
Item type:

Powered by Koha